Antreprenoriatul feminin trebuie să fie o şansă de succes

Antreprenoriatul este un iniţiator al dezvoltării sociale și economice globale. În desfăşurarea activităţii în asemenea mod, în special, accentuează, stimulează şi investesc cele mai dezvoltate ţări din lume. Totuşi, dacă aruncăm o privire și observăm cine sunt antreprenorii, putem observa că predomină bărbații. Dominația antreprenoriatului masculin se poate observa și în țările cu o poziție economică mai bună. Cercetările efectuate de Națiunile Unite, în special cele de organizaţia UNWomen, arată că încă nu s-a ajuns ca egalitatea între femei și bărbați să fie realizată în lumea afacerilor. Antreprenoriatul feminin reprezintă un impas, nu numai în țările mai puțin dezvoltate și sărace, ci și în țările mai bogate și bine organizate.

Femeile în calitate de antreprenori în lumea afacerilor

Datele care arată participarea femeilor la aproximativ 67% din munca totală, câștigând doar 10% din veniturile totale ale lumii, fiind plătite pentru munca lor (la fel ca bărbaţii) cu până la 23% mai puțin, precum și faptul că dispun de doar 1% din averea lumii, sunt mai mult decât îngrijorătoare. În lume există în total 2,7 de miliarde de femei care sunt împiedicate în mod legal să aibă aceleași opțiuni de locuri de muncă ca bărbații. Într-un fel, se poate spune că această cale spre egalitatea deplină în şanse în lumea afacerilor este încă în impas.

Dacă se ia în considerare că egalitatea femeilor în mediul de afaceri va aduce multiple profituri economiei mondiale, nu este surprinzător faptul că există o dorință generală de egalitate până în anul 2034 și că diferite fonduri sunt oferite pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin. Aceasta este una dintre tendințele europene principale despre care se vorbește tot mai mult în ultimii ani. Una dintre acestea este şi Strategia Europa 2020, care promovează obiectivele de dezvoltare și politica de creștere inclusivă. Cu ajutorul acestei strategii, se promovează o mai mare participare a femeilor pe piața muncii cu scopul de a reduce sărăcia și o mai bună coeziune socială şi se oferă, de asemenea, mijloace nerambursabile pentru femeile care doresc să devină antreprenori.

Ce reprezintă o femeie antreprenor? 

Atunci când vorbim despre femeia antreprenor, ne referim la o femeie de afaceri de succes, independentă, care conduce o afacere personală, adică cea care se dedică afacerii pe care o conduce. Cu alte cuvinte, este vorba despre femeia care se ocupă de o filosofie de afaceri specifică, bazată pe conștientizarea schimbărilor și a perfecţionării constante și cu o adaptare rapidă la nevoile pieței.

Dezvoltarea afacerii feminine

Prin noțiunea de femeie antreprenor, se înțelege grupul de femei care fondează, dețin în proprietatea lor companii și angajează personal. Ele sunt, de asemenea, directori, angajați permanenți care au creat compania pentru profit și creștere și al căror venit personal sunt câștigurile realizate de companie. Cu alte cuvinte, antreprenorii sunt femeile care dețin cel puțin 1% din compania în care au cel puțin o funcţie de conducere (în marketing, finanțe, resurse umane).

Din cauza numeroaselor obligații și a rolurilor pe care le au, multe femei renunță la propriile idei și nu doresc să încerce să intre independent în afaceri. În plus, există mulți alți factori care influențează antreprenoriatul feminin. Aici ne referim la următorii factori: influența bogăției naționale, starea socială și percepția, factorii instituționali, viața de familie, inegalitatea economică și de proprietate, vârsta, starea de lucru, educația și venitul personal. Toți acești factori enumerați sunt doar câteva dintre motivele pentru care femeile decid să nu urmeze această profesie și de ce această ramură a afacerii este lăsată în mâinile bărbaţilor.

Cine sunt femeile antreprenor? 

Personalitatea unei femei antreprenor

A fi antreprenor este greu, iar pentru o femeie se spune că este de două ori mai greu. Pentru a înființa o companie condusă de o femeie , este necesar, să zicem, între 500 și 5.000 de euro. De obicei, este vorba despre companii cu activitate de prestare a serviciilor de mici dimensiuni (cu mai puțin de 10 angajați) sau companii mici, cu un nivel redus de profit. Cele mai frecvente ramuri ale antreprenoriatului feminin sunt de natură tradițională, cum ar fi: agenții de contabilitate, magazine, saloane de coafură și înfrumusețare, farmacii, școli de limbi străine etc., dar și acele afaceri private din domeniul marketingului, IT, comunicații și relații publice, banking.

În țările mai puțin dezvoltate, cercetările au arătat că pentru a fi antreprenor, femeile recurg în general la acest lucru din necesitate. Acestea sunt femeile care sunt de foarte mult timp în căutarea unui loc de muncă şi sunt nevoite să se angajeze. Totuşi, există și femei care intră în afaceri antreprenoriale din dorința de a se ocupa cu afaceri (uneori este vorba şi despre pasiune). Acest tip de femei poartă denumirea de femei antreprenor. Diferența dintre aceste două tipuri nu este doar motivul pentru care intră în această lume, ci și în modul în care accesează afacerea.

Femei antreprenor din necesitate 

Deși tendința de a recurge la un antreprenoriat crește de la an la an, femeile se decid tot mai greu pentru acest tip de activitate. Prin urmare, astăzi putem vorbi despre înființarea companiilor care sunt consecinţele antreprenoriatului feminin din necesitate.

Femeile care devin antreprenori din necesitate sunt, de obicei, femeile cu vârsta cuprinsă între 36 și 55 de ani care nu au reușit să-și găsească un loc de muncă pe piața forței de muncă și, care, din acest motiv, s-au implicat în sfere antreprenoriale de afaceri insuficient cercetate. Din numărul total de companii nou înființate, se estimează că aproximativ două treimi dintre acele companii au apărut din necesitate. În țările europene dezvoltate, această situație este inversă.

În ceea ce privește numărul de companii a căror fondatori sunt femeile, nu există diferențe majore între țările dezvoltate și cele mai puțin dezvoltate. Cu toate acestea, numărul companiilor care se închid la scurt timp după înființare este cu mult mai mare în țările mai puțin dezvoltate. Statisticile indică faptul că aproape tot a doua femeie cu titlul de antreprenor nu a reușit să-şi menţină afacerea pe piață. Una dintre cele mai mari probleme se menţionează lipsa mijloacelor de finanțare. Cel mai frecvent, femeile nu sunt proprietari de imobiliare sau terenuri, motiv pentru care nu pot obține un credit pentru a investi și îmbunătăți afacerea și pentru a deveni mai competitive pe piață.

O înclinaţie mai mică spre risc – caracteristică a populației feminine - justifică faptul că femeile, într-un număr mai mare decât bărbaţii, optează pentru deschiderea și conducerea magazinelor. Există mai multe facilităţi în acest tip de afacere. De fapt, pentru a conduce un magazin nu sunteţi obligaţi să aveţi angajaţi, iar impozitele sunt mai mici, iar profitul realizat este sub limita prescrisă. La toate acestea, trebui adăugat și faptul că femeile sunt obligate în acest caz să plătească doar un impozit pauşal, care este semnificativ mai mic și că au o organizație mult mai simplă în ceea ce priveşte gestionarea registrelor şi obligaţia de a prezenta un raport financiar anual etc. Deschiderea unui magazin este una dintre cele mai ușoare modalităţi de gestionare a afacerilor și este oarecum de așteptat ca aceasta să fie prima alegere a femeilor antreprenor.

Cercetarea unor noi opţiuni de afaceri pentru femei

Antreprenoriatul feminin din necesitate este în mare parte abordat ca o categorie socială, deoarece de acesta se ocupă populația care nu a avut o altă alegere pe piața forței de muncă. Sustenabilitatea unor asemenea companii este discutabilă, iar afacerea propriu-zisă este riscantă, deoarece depinde în mare măsură de condițiile pieței. Antreprenoriatul feminin de acest tip acoperă în general cheltuielile fără mari profituri. Cu toate acestea, acesta nu este singurul scenariu al antreprenoriatului feminin.

Antreprenoriatul implică o mai mare libertate, creativitate și autoîmplinire, care sunt, de asemenea, principalii iniţiatori ai femeilor antreprenor. Gestionarea unei afaceri care le face plăcere femeilor antreprenor și poate oferi multiple beneficii. Din acest motiv, recunoaştem femeile antreprenor.

Femeile antreprenor 

Antreprenoriatul care „îndeplineşte visurile" femeii orientate spre afaceri și o face mai competitivă și puternică pe piață este un alt tip de gestionare antreprenorială. Este vorba despre femeile antreprenor care intră în noi afaceri independente și își creează propria afacere prin dorința de a se schimba. Acestui tip îi aparțin, de obicei, femeile care au realizat anumite cariere de succes în companii și care s-au decis să intre în antreprenoriat.

Într-un anumit mod, femeile antreprenor au un avantaj mai mare față de femeile care au intrat în antreprenoriat din necesitate, deoarece dispun de anumite cunoștințe despre cultura afacerilor și piață, planificarea și organizarea muncii etc. Ele recunosc angajarea precum o șansă de a se afirma și de a decide independent. În plus, majoritatea decid acest lucru din cauza flexibilității în afaceri, obținerii unor beneficii pentru o comunitate mai largă și din cauza gestionării libere a dezvoltării profesionale.

Antreprenoriatul feminin în afara biroului

Când vine vorba despre acţionarea și angajarea femeilor antreprenor, ne referim la forme de lucru creative, inovatoare, competitive și diferențiate, care realizează activități profitabile de natură sustenabilă din punct de vedere economic. Prin urmare, antreprenoriatul reprezintă și eforturile care duc spre creşterea economică. În ţările dezvoltate din punct de vedere economic, se observă eforturi continue pentru îmbunătățirea antreprenoriatului feminin. Există un număr tot mai mare de diferite proiecte de educație, sprijin și motivare a femeilor antreprenor prin finanțare din fonduri internaționale, dar tot mai multe eforturi se depun şi în integrarea deplină a unei asemenea afaceri în principalele fluxuri economice.

Antreprenoriatul feminin în dezvoltare este un proces de creare a unui nou produs/serviciu pe piață, pentru care trebuie investit timp și efort, astfel încât formele psihologice, financiare și alte forme de risc să se transforme în satisfacție materială.

Perseverenţa sau evoluţia antreprenoriatului feminin 

Diferența dintre antreprenoriatul feminin din necesitate și antreprenoriatul ca atare, nu trebui să fie înțeleasă literal, pentru că nu se exclud reciproc. Aici, mai presus de toate, este vorba despre evoluția femeii antreprenor de la o „femeie care caută venituri" la „o femeie în drumul spre realizarea visurilor". De asemenea, în lumea afacerilor, există companii înființate de femei pentru furnizarea celor necesare pentru existență, dar prin muncă efectivă și dezvoltare, au reușit să atingă un anumit nivel de afacere care dispune de caracteristicile antreprenoriatului feminin ca atare. În prezent, astfel de companii angajează zeci de muncitori, iar prin munca din greu a proprietarilor, dedicare şi dezvoltare profesională au reuşit să se transforme din „femei antreprenor din necesitate" în „femei antreprenor propriu-zise". Companiile unui astfel de antreprenoriat feminin, nu se mai recunosc drept companii de categorie socială, ci ca niște companii serioase și competitive cu potențial economic în continuă dezvoltare.

Dacă doriți să vă faceți o carieră în domeniul antreprenoriatului feminin, câteva dintre sfaturile generale de succes în afaceri sunt, mai presus de toate, să vă iubiţi serviciul și să aveți imaginație. O muncă continuă, intensă şi uneori grea, precum şi o educaţie permanentă, sunt absolut necesare, deoarece numai astfel puteţi domina mai ușor fluxurile imprevizibile ale pieței.

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te