Unele dintre aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile noastre. Alte cookie-uri, inclusiv cele ale unor terțe părți, nu sunt indispensabile, dar fără ele, acest site web nu poate funcționa la calitatea perfectă, obișnuită; În plus, conținutul fără aceste cookie-uri nu poate fi personalizat în funcție de nevoile dvs. Făcând clic pe „de acord” sau prin utilizarea ulterioară a site-ului, sunteți de acord cu setarea cookie-urilor. Aici puteți găsi mai multe informații despre politica noastră privind cookie-urile. Mai multe informații
Cursul Companii multinaționale
Începuturile existenței companiilor multinaționale (MNK, eng. Multinational Enterprises – MNEs) pot fi văzute din cele mai vechi timpuri, mai ales în perioada cuceririlor coloniale ale romanilor și fenicienilor. Alții cred că prima formă de companii multinaționale au fost companiile comerciale olandeze-indiene de est, care în 1602 operau pe teritoriul european (Olanda, Spania, Franța, Marea Britanie etc.). Ele au înflorit însă abia în perioada postbelică, când s-au înregistrat progrese rapide în tehnologia informației și comunicațiilor.
Companiile multinaționale sunt companii care dețin și controlează sau gestionează unități de producție în mai multe țări. Ele reprezintă atât inițiatorii procesului de globalizare, cât și produsul acestui proces, care este caracteristic epocii actuale. Puterea companiilor multinaționale este demonstrată de faptul că acestea produc aproximativ 25% din valoarea producției mondiale, precum și că schimbul care are loc între compania mamă și sucursalele acesteia din străinătate este estimat la aproximativ o treime din schimbul total mondial în industria de prelucrare.
Multe companii multinaționale sunt mai bogate decât țările individuale. De exemplu, General Motors, cu cifra de afaceri anuală de zeci de miliarde de dolari, depășește venitul național al majorității țărilor. Ca o consecință a întăririi puterii lor economice, companiile multinaționale câștigă și putere politică, deoarece au capacitatea de a influența guvernele, care sunt adesea nevoite să coopereze cu acestea din cauza poziției lor subordonate. Alături de state și organizații internaționale, CMN-urile sunt cei mai puternici subiecți ai relațiilor economice internaționale moderne.
Sunteţi interesat de acest curs? | Unele dintre programele BusinessAcademy unde îl puteți frecventa sunt: Entrepreneurship, Project Management și Management. |
Descrierea și scopul cursului Companii multinaționale
Cursul Companii multinaționale este format din opt lecții. În prima lecție, vom vorbi despre conceptul și esența afacerii companiilor multinaționale, motivele afacerii, precum și tipurile de companii multinaționale. Următoarea lecție este dedicată strategiilor de dezvoltare ale companiilor multinaționale. În a treia lecție ne vom ocupa de segmentul de competitivitate al companiilor multinaționale, care este de mare importanță atât pentru dezvoltarea acestora, cât și a economiilor în care își desfășoară activitatea. În continuare, este abordată legătura dintre companiile multinaționale și investițiile străine directe.
A cincea lecție acordă atenție perspectivei de dezvoltare a companiilor multinaționale, perspectivelor de astăzi, precum și factorilor care le afectează afacerile. Următoarea lecție abordează factorii care favorizează dezvoltarea companiilor multinaționale, precum și cei care constituie un obstacol în calea dezvoltării rapide a acestora. Penultima lecție vorbește despre conceptul, tipurile și importanța transferului de tehnologie pentru companiile multinaționale. Și, în final, se discută impactul crizei financiare asupra operațiunilor companiilor multinaționale, adică rădăcinile crizei financiare, precum și consecințele pe care aceasta le provoacă.
Scopul cursului Companii multinaționale este de a familiariza participanții cu conceptul și importanța afacerii companiilor multinaționale, specificul acelei afaceri, adică cu avantajele și dezavantajele acesteia. Întrucât afacerile de astăzi sunt caracterizate de companii multinaționale (acești giganți au vânzări anuale de 51 până la 247 de miliarde de dolari), este nevoie să cunoască modul lor de a face afaceri, impacturile pozitive și negative pe care le au asupra economiei și societății.
Efectele pozitive ale companiilor multinaționale se văd în angajarea forței de muncă în țările în care își deschid filialele și vorbim de țări mai puțin dezvoltate. De asemenea, ele permit progresul pentru țara în care își extind afacerile, deoarece afacerea lor implică utilizarea tehnologiei moderne. Toate avantajele enumerate sunt dezavantaje pentru țările de origine ale companiilor multinaționale.
În țara de origine a companiei multinaționale, lucrătorii își pierd locurile de muncă din cauza relocării operațiunilor sale, iar transferul de tehnologie permite altor țări să obțină superioritatea tehnologică. În Statele Unite ale Americii, 60% dintre companiile multinaționale nu au plătit niciun impozit federal în perioada 1996-2000, în timp ce în prezent 95% dintre ele plătesc până la 5%.
Cursul Companii multinaționale vă va răspunde la următoarele întrebări:
1. Ce sunt companiile multinaționale orizontale?
Companiile multinaționale orizontale sunt acele companii care distribuie producția de produse identice sau similare în sucursalele lor. Pentru a atinge acest obiectiv, au găsit firme complet noi sau au cumpărat altele, adică și-au unit forțele cu companii străine care produc același produs. În toate aceste operațiuni, obiectivele sunt aceleași:
- să minimizeze costurile multiple de transport și toate celelalte costuri care sunt condiționate de existența unei distanțe mari între locul de producție și locul de consum prin asigurarea producției locale;
- să obțină și să mențină o perspectivă imediată asupra cererii locale, dar și asupra comportamentului concurenților;
- să găsească cele mai eficiente modalități de adaptare la standardele locale de producție și, dacă este cazul, să neutralizeze efectele negative ale aplicării măsurilor restrictive ale politicii comerciale interne.
2. Cum influențează companiile multinaționale țara gazdă?
Companiile multinaționale influențează țara gazdă prin:
- impun modele de consum care corespund țărilor cu economii mult mai dezvoltate;
- împiedică dezvoltarea industriei autohtone și deplasarea capitalului în afara granițelor țării prin achiziționarea de companii autohtone, ceea ce conferă economiei interne un rol episodic;
- poate provoca perturbări în sistemele monetare naționale prin tranzacții monetare și transferuri de fonduri;
- folosesc restricțiile la export pe care le impun sucursalelor lor, iar acest lucru afectează semnificativ schimbul de comerț exterior și balanța de plăți;
- folosesc resursele naturale și forța de muncă cărora le impun modelele de relații de muncă și disciplină a muncii;
- reducerea capacităţilor de acumulare a economiei naţionale prin extragerea de profituri;
- politica de prețuri, deoarece vând produsele filialelor lor la prețuri care au caracter de dumping sau de creștere a condițiilor când țara gazdă implementează o politică antiinflaționistă.
3. Cum profită companiile multinaționale de pe urma prezenței internaționale?
Companiile multinaționale beneficiază de o prezență internațională în mai multe moduri:
- prin alocarea costurilor de cercetare și dezvoltare (R&D), precum și a costurilor de publicitate tuturor vânzărilor lor globale;
- prin creșterea influenței asupra prețurilor furnizorilor prin intermediul rețelei globale;
- folosind cunoștințele lor tehnologice și manageriale, adică aplicarea experienței și cunoștințelor existente (know-how), la nivel global cu costuri minime;
- profitând de costurile reduse ale forței de muncă în țările subdezvoltate și, în același timp, profitând de capacitățile speciale de cercetare și dezvoltare (R&D) în țările dezvoltate;
- prin economia de scară în producție;
- prin surse globale de finanțare;
- prin oportunități mai mari de a colecta informații de piață și un spațiu mai larg pentru distribuția produselor lor etc.
Planul și programa cursului Companii multinaționale
1. Natura, determinanți de bază, motive de afaceri și tipuri de companii multinaționale – companii multinaționale, motive de afaceri ale companiilor multinaționale
2. Strategii de dezvoltare a companiei (integrări și preluări)
3. Compania multinațională ca factor determinant al competitivității – competitivitatea între companiile multinaționale, modelul lui Porter
4. Legătura dintre investițiile străine directe (ISD) și companiile multinaționale
5. Perspectiva dezvoltării companiilor multinaționale
6. Dezvoltarea companiilor multinaționale
7. Companii multinaționale și transfer de tehnologie – factori limitativi sau de susținere în țara gazdă și factori de mediu
8. Impactul crizei financiare asupra activității companiilor multinaționale
Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari
Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.
Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.
Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.
Înscrie-te