UN JOB MAI BINE PLĂTIT

Curs Cercetarea de marketing și SIM

Cursul Cercetarea de marketing și SIM le prezintă cursanților noțiunea, scopul și semnificația cercetărilor de marketing, atât pe piața națională, cât și pe cea internațională. În vremurile în care consumatorii sunt abordați abia după ce organizația este bine informată despre ei și despre nevoile lor, în loc de abordarea precedentă, când consumatorilor li se impunea oferta de bunuri și servicii, cercetările despre ei trebuie făcute corect. Ei au devenit centrul fiecărei organizații, iar obiectivul lor a fost reorientat de-a lungul timpului, de la obținerea unui câștig într-un timp scurt spre obținerea de consumatori mulțumiți și loiali, care duc la succesul organizației pe termen lung.

În acest curs se abordează în detaliu toate etapele procesului de cercetare de marketing, cu accent pe întrebări cheie legate de cercetarea de piață, consumatori și concurență. De asemenea, se vor obține informații despre cercetarea de marketing internațională, unde se va discuta despre etapele procesului său, sursele de date și informații despre cercetarea de marketing internațională, precum și despre relația sa cu sistemul informațional de marketing.

Cursanții se vor familiariza cu caracteristicile sistemului informațional de marketing ca bază de informații pentru luarea deciziilor din diferite domenii de management al marketingului, cu accent pe rolul tehnologiilor informației în cercetările de marketing. Este important ca organizația să aibă informațiile corecte înainte, în timpul și după luarea deciziilor, precum și în timpul implementării deciziilor de marketing. Informațiile din acest curs sunt foarte importante, deoarece, în societatea informațională din prezent, organizațiile care au informații mai bune au avantaj competitiv. 

Sunteţi interesat de acest curs? Unele dintre programele BusinessAcademy unde îl puteți frecventa sunt: Financial Management, Marketing and Marketing Management și Business Administration.

Descrierea și scopul cursului Cercetarea de marketing și SIM

Scopul cursului este familiarizarea cursanților cu procesul de cercetare de marketing și dobândirea tuturor cunoștințelor și abilităților necesare pentru aplicarea sa cu succes în organizație. Cursul îi va învăța să înțeleagă importanța cercetărilor de marketing ca filosofie de afacere modernă care se bazează pe cercetări pentru crearea valorii și a satisfacției consumatorilor. Cu ajutorul informațiilor oferite de către cercetările de marketing se ajunge la creșterea nivelului standardului de consumator și a calității vieții unei societăți. Studiind marketingul sistemului informatic, se îndeplinește funcția sa de bază, respectiv luarea deciziilor. Cu un SIM bine setat într-o organizație, vor fi furnizate răspunsuri mai rapide în ceea ce privește informațiile cheie pentru luarea deciziilor de afaceri.

Cursanții trebuie să înțeleagă semnificația cercetării complete pe diferite piețe și semnificația sistemului informațional de marketing pentru luarea deciziilor de marketing pe diferite niveluri. Cercetările de marketing și SIM sunt peste tot în jurul nostru, sunt parte esențială din viața fiecărui individ cu care se întâlnesc direct sau indirect efectuând activitățile zilnice. Cu ajutorul cursului, participanții vor învăța cum să le recunoască și să le interpreteze. În momentul creșterii pieței globale, depunând eforturi pentru a determina dorințele clienților, precum și tranziția de la preț la concurența non-preț, există o nevoie tot mai mare de informații în timp util și de calitate, ca sursă necesară pentru funcționarea unei organizații.

Scopul fiecărei organizații este succesul, reducând în același timp riscul afacerii. Acest lucru se poate îndeplini dacă în cadrul organizației se iau decizii corecte de marketing pe baza informațiilor concrete de marketing colectate. Pentru reducerea riscului la cel mai mic nivel, trebuie făcute cercetări de marketing complexe. În cadrul cursului Cercetarea de marketing și sistemul informațional de marketing, vom studia modul în care organizația poate realiza toate cele menționate.

Punctul de plecare pentru cercetarea de marketing este cercetarea pieței. Prin cercetarea pieței se obține o imagine despre consumatori, se anticipează cererile și vânzarea, precum și concurența. Fără informații de calitate, managerii de marketing sunt în situația de a folosi intuiția sau de a ghici, ceea ce în condiții de schimbări dinamice în mediu și concurență crescută duce la eșecuri ale afacerii.

Prin colectarea datelor de calitate prin cercetări de marketing, riscul de afaceri cu care se confruntă organizația este redus și este posibilă urmărirea schimbărilor din mediu, precum și obținerea unui avantaj competitiv. Rezultatele cercetării de marketing nu sunt destinate deciziei de rutină, ci preluării acțiunilor strategice și tactice. Kotler menționează că SIM începe și se termină cu utilizatorii de informații, adică managerii de marketing recunosc nevoia de informații relevante și că informațiile trebuie colectate și analizate pentru a distribui datele obținute managerilor și pentru a-i ajuta în luarea deciziilor de afaceri bune.

Cursul Cercetarea de marketing și SIM vă va răspunde la următoarele întrebări:

1. Ce reprezintă conceptul de cercetare de marketing?

Cercetarea de marketing poate fi definită precum colectarea, înregistrarea și analiza sistematică a datelor privind necunoscutele date legate de produse și servicii și servesc la rezolvarea problemelor specifice de marketing, cum ar fi determinarea prețului sau recunoașterea celor mai eficiente medii de publicitate.

Este un proces de planificare utilizat pentru a colecta și analiza date despre nevoile, dorințele și comportamentul consumatorilor, precum și despre piață și concurență. Acest proces se bazează pe principii adoptate științific de colectare și analiză a datelor, precum și de interpretare și prezentare a rezultatelor obținute. Cercetarea de marketing contribuie la adaptarea cu succes a instrumentelor de marketing în condiții complexe de pe piață, îmbunătățirea comunicării între organizație și piață, îmbunătățirea strategiei de marketing a organizației și rezultate mai bune ale managementului de marketing.

2. Ce tipuri de cercetare de marketing distingem?

În literatura de specialitate, putem găsi diferite clasificări ale cercetării de marketing de către un număr mare de autori.

Dacă luăm drept criteriu de clasificare nivelul problemei pieței investigate, recunoaștem micro- și macrocercetarea. Microcercetarea se adresează entităților de afaceri individuale, în timp ce macrocercetarea se concentrează pe domenii problematice la nivelul sectorului de afaceri, al activității de afaceri sau al economiei naționale.

Criteriul scopului și fundamentul științific al cercetării împarte cercetarea de marketing în fundamentală și aplicată. Cercetarea fundamentală este cercetarea completă care se ocupă de fenomene de marketing pentru a descoperi noi cunoștințe despre diferite aspecte ale marketingului, în timp ce cercetarea aplicată colectează informații relevante pentru a rezolva o problemă specifică de marketing.

Clasificarea cercetării de marketing pe baza proprietăților de măsurare a datelor colectate este calitativă și cantitativă. Cercetarea calitativă se concentrează pe variabile calitative de marketing, cum ar fi atitudinile, satisfacția, emoțiile, motivele etc. Cercetarea cantitativă se concentrează pe variabile cantitative de marketing, cum ar fi prețul, volumul producției, cantitatea etc.

Cercetările de marketing pot fi, de asemenea, împărțite în funcție de frecvența implementării lor. Cercetarea pe termen scurt (ad-hoc) este organizată pentru a rezolva o problemă specifică. Cercetarea ocazională (multiplă) are loc de două sau mai multe ori la intervale neregulate. Cercetarea continuă (longitudinală) se bazează pe cercetarea aceluiași eșantion pe o perioadă mai lungă de timp, prin intervale regulate de timp și folosind aceeași metodologie pe parcursul întregii cercetări.

3. Ce criterii influențează dacă cercetările de marketing vor fi efectuate sau nu?

Primul factor este limita de timp. Companiile sau persoanele fizice pot avea timp limitat pentru a efectua cercetări din cauza altor angajamente sau termene-limită care trebuie respectate. Dacă nu există suficient timp pentru a colecta date și a le analiza, cercetarea de marketing poate fi amânată sau eliminată. Un alt factor este disponibilitatea datelor. Dacă sunt disponibile date relevante care pot fi utilizate pentru a lua decizii, cercetarea de marketing poate să nu fie necesară.

Însă, dacă datele sunt insuficiente sau inadecvate, cercetarea de marketing poate fi singura modalitate de a culege informații suplimentare și de a lua decizii relevante. Al treilea factor este natura deciziei luate. Dacă decizia este semnificativă din punct de vedere strategic, pot fi necesare cercetări de marketing. Factorul final este valoarea netă a informațiilor obținute prin cercetarea de marketing. Dacă valoarea informațiilor obținute este mai mare decât costurile cercetării în sine, cercetarea de marketing poate fi justificată.

Cercetarea de marketing și SIM

4. Care sunt etapele derulării procesului de cercetare de marketing?

Putem observa procesul cercetării de marketing prin 11 pași care oferă cercetătorilor un ghid în ce direcție să meargă:

  1. determinarea necesității cercetării de marketing – atunci când trebuie luate decizii și nu există suficiente informații, se efectuează cercetări de marketing;
  2. definirea problemei – în acest pas se recunoaște problema și se formulează o afirmație despre aceasta;
  3. stabilirea obiectivelor cercetării – scopurile spun ce date trebuie colectate și analizate;
  4. determinarea designului cercetării – cercetare exploratorie, descriptivă și cauzală;
  5. definirea tipului și sursei datelor – date primare și secundare; date interne și externe;
  6. determinarea metodei de acces la date – distingem două metode de acces la date: cantitativă și calitativă;
  7. crearea de măsuri de colectare a datelor – măsuri nominale, ordinale și de scară;
  8. determinarea eșantionului – eșantion aleatoriu, stratificat, sistematic, cluster, intenționat și de conveniență;
  9. colectarea datelor – o procedură în care se încearcă minimizarea erorilor intenționate și neintenționate ale examinatorilor și respondenților;
  10. analiza datelor – descriptive, analize de inferență, analiză a diferențelor, asociere și relație;
  11. pregătirea și prezentarea rapoartelor finale de cercetare – prezentarea orală a rezultatelor și transmiterea raportului scris pentru clienții cercetării de marketing.

5. Cum poate fi definit un sistem informațional de marketing și care sunt elementele sale cheie?

Un sistem informațional de marketing (SIM) este o parte cheie a strategiei de marketing a oricărei companii. Este un set de părți interconectate care formează un întreg propriu, adică sistem, combină colectarea, sortarea, analiza, prelucrarea și distribuirea informațiilor exacte.

SIM constă în mai multe elemente care lucrează împreună pentru a asigura colectarea și analiza informațiilor de piață. În primul rând, există oameni care colectează date despre piață, consumatori, concurență și alte aspecte care sunt relevante pentru strategia de marketing a companiei. O altă parte a SIM-ului sunt mașinile utilizate pentru colectarea, procesarea și analiza datelor.

Aceste mașini pot include computere, baze de date, software de analiză a datelor și alte tehnologii utilizate pentru organizarea și analiza datelor. A treia parte a SIM-ului sunt procedurile utilizate pentru colectarea și analiza datelor. În final, informațiile care au fost colectate și analizate sunt distribuite factorilor de decizie de marketing din companie. Aceste informații pot include rapoarte de vânzări, studii de piață, analize competitive și alte aspecte relevante.

6. Ce subsisteme informaționale putem recunoaște în cadrul sistemului informațional de marketing?

Sistemul informațional de marketing furnizează informații prin intermediul a patru subsisteme informaționale, și anume: sistem de contabilitate intern – sistem de raport intern, sistem informațional de marketing, sistem de cercetare de marketing și sistem de sprijin pentru deciziile de marketing – sistem de marketing analitic. Sistemul de contabilitate intern este sistemul original de rapoarte interne care conține informații valoroase necesare managerilor de marketing pentru a lua decizii de marketing.

Sistemul informațional de marketing oferă informații managerilor de marketing despre evenimentele curente din mediul de marketing al companiei, astfel încât aceștia să poată proiecta evenimentele viitoare. Sistemul intern de raportare se bazează exclusiv pe date interne din cadrul unei companii și reprezintă un tip economic de afacere. Sistemul de cercetare de marketing ar trebui să ofere o serie de informații calitative și cantitative despre o anumită problemă de afaceri și să direcționeze toate datele către personalul de conducere care le va folosi în cel mai bun mod posibil.

Planul și programa cursului

Cercetare de marketing și sisteme informaționale de marketing - conținut

Modul 1 – Cercetarea de marketing

1. Noțiunea și semnificația cercetării de marketing

2. Definirea nevoii, problemei, obiectivelor și designului cercetării

3. Date în procesul de cercetare de marketing

4. Analiza datelor și prezentarea rapoartelor finale de cercetare

Modul 2 – Sisteme informaționale de marketing

5. Caracteristicile sistemului informațional de marketing

6. Implementarea sistemului informațional de marketing

7. Subsistemele informatice ale sistemului informațional de marketing

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este în curs.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te