Cursul Managementul operațional - Operations Management

În literatura de specialitate de la nivel global găsim numeroase semnificații ale cuvântului „management”, dar cel mai frecvent întâlnite sunt trei, respectiv: administrare, gestionare și organizare. Conform diferitelor criterii, există mai multe tipuri de management, dar pentru a înțelege mai bine managementul operațional, este importantă clasificarea managementului la nivel ierarhic. Conform criteriului menționat, avem management de top, management de nivel mediu și management liniar. Managementul de top se află la cel mai înalt nivel ierarhic al structurii organizatorice. 

La acest nivel de management, se iau decizii pe termen lung, deci se decid cele mai importante chestiuni din domeniul planificării, coordonării, clasificării și controlului. De asemenea, aici se decid misiunea și viziunea și se planifică strategiile de activitate, motiv pentru care se și numește management strategic. La cel mai de jos nivel al structurii organizatorice se află managementul liniar care este subordonat executivilor direcți. 

La acest curs accentul se pune pe managementul operațional care presupune activități, decizii și responsabilități de care se ocupă managerii operativi. Editarea resurselor folosite în producția și distribuția produselor și a serviciilor organizației o face funcția operațională în organizație. Așadar, putem rezuma că managementul operațional este un domeniu al managementului care se ocupă în primul rând cu monitorizarea, apoi designul și redesignul sistemelor de operare în producția de bunuri și servicii. Asigură siguranța reușitei eficienței în afaceri folosind cantități minime de resurse pentru a realiza obiectivele stabilite și eficiența în afaceri cu scopul de a satisface nevoile utilizatorului.

Sunteţi interesat de acest curs? Unele dintre programele BusinessAcademy unde îl puteți frecventa sunt: Entrepreneurship, HR Management și Public Relations.

Descrierea și scopul cursului Managementul operațional

Cursul Managementul operațional prezintă activitățile legate de gestionarea proceselor și resurselor folosite de organizații pentru a livra clienților lor valoarea care le va satisface așteptările. În managementul operațional accentul se pune pe asigurarea eficienței și eficacității tuturor proceselor care se desfășoară într-o organizație. 

Cursul, în partea legată de conceptul de management operațional, se concentrează pe pe diferența dintre managementul operațional al producției și servicii, cu evidențierea importanței managementului operațional în lumea afacerilor. Un segment separat al cursului este dedicat strategiilor de operare, nivelurilor de strategii de operare, rolurilor operațiilor în dezvoltarea strategiilor, precum trendurilor care influențează deciziile strategiei de operare. De asemenea, cursul abordează conceptul de afaceri Lean, precum și avantajele și principiile sale. De asemenea, această parte a cursului indică importanța conceptului de inventariere planificată Just-in-time (JIT).

Pentru a înțelege problemele managementului operațional, procesăm întregul lanț de aprovizionare în afaceri, precum și managementul calității totale și importanța sa în managementul operațional. Ultima parte a cursului se ocupă de planificarea capacității și inventarului și gestionarea lor.  

Scopul cursului Managementul operațional este să prezinte integrarea și gestionarea tuturor produselor și operațiilor de serviciu din organizație, începând de la planificare și proiectare, achiziție și organizare, producție și dezvoltarea produsului/serviciului, până la distribuția și livrarea lor către utilizatorii finali. Concret, scopul este înțelegerea deplină a noțiunii, rolului și importanței managementului operațional în producția și oferirea de servicii, precum și asimilarea și înțelegerea importanței strategiilor de operare. 

Înțelegerea metodelor de afaceri Lean, capacitatea de a aplica conceptul de gestionare a inventarului Just-in-time (JIT) și rezolvarea cu succes a provocărilor întâlnite în lanțul de aprovizionare se numără, de asemenea, printre obiectivele cursului. Apoi familiarizarea cu erorile din managementul total al calității și pregătirea pentru depășirea lor.

Apoi, un alt scop este asimilarea tehnicilor de planificare a capacității și depășirea piedicilor întâlnite în acest proces, precum și înțelegerea semnificației și beneficiilor în procesul de planificare a inventarului. Scopul cursului Managementul operațional este și asimilarea tehnicilor concrete de gestionare a inventarului, și anume: controlul selectiv al inventarului, sistemele de control al inventarului, cantitatea economică a comenzilor, punctul de comandă repetată și stocuri sigure, aplicația tehnologiei de calculator în managementul inventarului, managementul inventarului Just-in-time, planificarea stocului de materiale și revizia inventarului. 

Cursul Managementul operațional vă răspunde la următoarele întrebări:

Ce este strategia de operare?

Strategia de operare, indiferent dacă activitatea companiei este producția sau oferirea de servicii, se referă la modul de dezvoltare a unui plan pe termen lung de gestionare a resurselor principale necesare pentru desfășurarea activității companiei, cu o compatibilitate înaltă cu strategia corporativă pe termen lung. Strategia de operare ia în considerare toate întrebările care definesc configurarea optimă a resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor dorite ale companiei.

În strategia de operare, câteva dintre principalele probleme analizate sunt: cum asigurăm calitatea, cât de mult trebuie să lucrăm ca să creștem capacitatea, ce procese instalăm pentru realizarea produsului sau serviciului, cum trebuie să arate un lanț de aprovizionare, care trebuie să fie natura forței de muncă etc. În organizație, strategia de operare poate fi analizată la trei niveluri, și anume: nivel corporativ, de afaceri și operațional-funcțional.

Cum arată conceptul Lean?

Cel mai simplu spus, conceptul Lean este un set de metode și tehnici care se aplică pentru reducerea pierderilor care apar în timpul procesului de producție, precum și în timpul altor procese din companie. Inițial, acest concept a fost exclusiv legat de procesul de producție până când s-a ajuns la concluzia că eliminarea costurilor în plus din toate procesele companiei este foarte importantă. În cadrul aplicării conceptului Lean, cel mai important aspect este recunoașterea valorii pentru cumpărător, iar tot ce se cheltuie și nu contribuie la crearea valorii pentru cumpărător este, de fapt, o pierdere și trebuie eliminat.

Cu timpul, s-au identificat cei mai mari generatori de pierderi, și anume: producție exagerată, greșeli în afaceri, inventare, transport, așteptare, corecții, deplasarea sau întârzierea operațiilor de afaceri, supraprocesarea, incoerența cunoștințelor etc.

Care sunt avantajele oferite de Total Quality Management (TQM)?

Denumirea Total Quality Management are următoarele semnificații: Total – întreg; Quality – gradul de excelență al produselor sau serviciilor și Management – gestionare, control și planificare. Pe baza celor menționate, Total Quality Management înseamnă arta de a gestiona întregul pentru a obține calitatea.

Calitatea, și odată cu ea câștigul, are câteva dimensiuni, și anume: în primul rând focusul pe cumpărători, apoi orientarea pe procese, respect pentru angajați, ca resurse importante pentru companie, precum și disponibilitatea de a face față schimbărilor rapide. Clienți mulțumiți, referințe bune, costuri de afaceri reduse, extinderea afacerii fără angajări suplimentare, angajați bine pregătiți sunt, de fapt, ceea ce obținem în schimbul implementării cu costuri mari a serviciului Total Quality Management.

Planul și programa cursului

1. Noțiunea de management operațional

  • procesele de producție și serviciile
  • prezentări sistematice ale managementul operațional
  • prezentarea proceselor din organizație
  • importanța managementului operațional în lumea modernă a afacerilor

2. Strategii de operare

  • strategii și decizii strategice
  • noțiunea de strategie de operare
  • niveluri de strategii
  • rolul operațiilor în dezvoltarea strategiilor
  • prioritățile funcției de operare
  • trenduri care influențează deciziile asupra strategiei de operare

3. Sistemele Just-in-time and Lean

  • principii și avantaje ale activității Lean
  • conceptul Just-in-team de gestionare a inventarului

4. Managementul lanțului de aprovizionare

  • principalele intrări în lanțul de aprovizionare
  • dezvoltarea lanțurilor integrate de aprovizionare
  • rezolvarea celor mai mari cinci provocări ale lanțului de aprovizionare 

5. Managementul calității totale

  • noțiune
  • avantaje și etape ale managementului calității totale și greșelile în programele TQM

6. Planificarea capacității și a inventarului

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te