Motivarea, performanţele şi premierea angajaţilor

Fără îndoială, banii sunt cel mai vechi şi cel mai universal mecanism pentru motivarea muncii, însă, de asemenea, se pune şi întrebarea dacă sunt şi singurul, respectiv motivul suficient. Presupunerea generală a succesului diferitor concepte, tehnici şi abordări ale motivaţiei angajaţilor este existenţa unei ambianţe de motivare. În primul rând trebuie determinate:
  • regulile generale şi principiile de organizare la locul de muncă; 
  • stilul şi regulile de conducere;
  • sistemul de comunicare şi sistemul informării interne; 
  • formele de participare; 
  • munca în echipă şi altele.
O dimensiune importantă a ambianţei de motivare o constituie şi sistemele organizaţionale, precum:
  • sistemul de planificare,
  • sistemul informaţional,
  • sistemul de clasificare şi avansare,
  • sistemul de distribuţie a câştigurilor salariale.
Premierea angajaţilor este o funcţie permamentă a managementului resurselor umane pentru a realiza scopurile planului de afaceri şi a organizaţiei ca unitate. Din momentul intrării în organizaţie şi până în momentul părăsirii organizaţiei, fiecare angajat este supus anumitor evaluări şi verificării capabilităţilor sale psihofizice şi de lucru.
Sistemul de premiere cuprinde bani, bunuri sau servicii pe care angajatorul le oferă angajaţilor în schimbul muncii depuse. Între salariaţi şi angajator există o relaţie bazată pe schimb - salariaţii oferă comportamentul dorit în schimbul banilor. Scopul premierii angajaţilor este tocmai stabilirea şi armonizarea intereselor individuale ale angajaţilor şi a obiectivelor strategiei companiei. Cele mai importante instrumente de premiere sunt premiile materiale şi nemateriale. Cel mai important premiu material şi modul direct de câştig, sunt banii.

Managementul companiei poate, la unele preţuri mici,în formă de premiu să vândă sau să cedeze o parte din acţiuni angajaţilor care sunt experţi în domeniul său. În acest mod, aceşti experţi sunt legaţi o perioadă mai lungă de timp de firmă; se micşorează posibilitatea de creare a conflictelor, neînţelegerilor şi a diferenţelor provocate de diferite interese personale. Participarea angajaţilor în management şi în aducerea deciziilor, este unul dintre modurile de premiere.

Cel mai important premiu nematerial este respectul, iar formele indirecte de câştig sunt, de exemplu:
  • asigurarea sănătăţii,
  • asigurarea pensiei,
  • asigurarea invalidităţii, etc
Celelalte sisteme de premiere care pot avea o influenţă semnificativă asupra motivării angajaţilor pot fi:
  • alimentaţia gratutită, 
  • folosirea unui automobil al firmei,
  • alte beneficii nemateriale şi alte tipuri de beneficii
Condiţiile moderne de întreprindere, dinamica, multidisciplinaritatea, sunt doar unii dintre factorii care duc la complexitatea procesului de muncă şi la cerinţele care sunt puse în faţa angajaţilor.
Tocmai din cauza a tot ceea ce am menţionat, putem spune să astăzi banii sunt inevitabili însă nu sunt un motivant suficient şi nici nu au o importanţă egală pentru toţi angajaţii şi în fiecare situaţie. 

Trebuie avut în vedere şi faptul că există diferenţe semnificative în nevoile, ambiţiile şi motivele indivizilor. Este necesar a pune punct pe practica egalitarismului, şi trebuie cultivate unele relaţii bazate pe "oportunităţi egale" pentru toţi, precum şi un acces diferit motivării.
Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Cum să controlaţi clienţii cheie? 23 de sfaturi pentru atragerea mai multor clienţi prin mica publicitate
Cele mai frecvente întrebări la un interviu de angajare Letter of Introduction
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: HR Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te