Faceți afaceri, dar cu zâmbetul pe buze

După șaisprezece ani petrecuţi în America, dintre care ultimii opt în Hawaii, m-am întors în Timișoara. Mi-am găsit repede un loc de muncă la o companie privată locală. Am fost foarte bine primit, dar mi s-a întâmplat ceva interesant. Mergând pe coridoarele companiei, restul angajaţilor vedeau mereu pe fața mea un zâmbet larg. Până să mă cunoască, prima reacție la zâmbetul meu era: „De ce zâmbește mereu prostul ăsta?” Afacerile sunt o activitate serioasă în care nu e loc pentru zâmbit, nu-i așa? Însă, au realizat foarte repede efectul benefic al unui zâmbet asupra afacerilor. Cu un zâmbet, poți obține întotdeauna mult mai mult și poți face mult mai bine, decât fără el.

Sunt aici de doi ani și am avut ocazia să cunosc foarte mulți oameni. Una dintre cele mai frecvente întrebări care mi se pune este: „Ce îți lipseşte aici cel mai mult în comparaţie cu viața din Hawaii?". Răspunsul meu? Nu plaja sau incredibila frumusețe a naturii, nici clima care este cea mai plăcută din lume, nici măcar standardul de viață. Răspunsul meu este: „Zâmbetul oamenilor obișnuiți de pe stradă”. Veți spune, e ușor să zâmbești în Hawaii, unde totul este frumos, divin, ca-n poveşti. Însă, zâmbetul acesta care îmi lipsește mie, era prezent peste tot. Și la job unde se muncea din greu, și în sala de așteptare a unui spital, și la rând în magazin, și în stația aglomerată de autobuz, și pe drumurile aglomerate și când oamenii aveau probleme serioase. Mai ales la locul de muncă, zâmbetul era întotdeauna prezent, chiar şi la cei care curățau canalizarea și credeţi-mă că fecalele hawaiene nu miros mai bine decât cele autohtone.

Un lucru serios?

Există un proverb care spune că afacerile sunt un lucru prea serios pentru a le lua în serios. De ce oamenii de afaceri din România sunt prea serioşi, închistaţi, încruntaţi? Problemele lor de la serviciu sunt mult mai mari decât în vest? Credeți-mă pe cuvânt, să faci afaceri pe o piață imensă, dezvoltată și dinamică nu este deloc ușor. În America, din șase firme noi, doar una supravieţuieşte mai mult de doi ani. Pentru proprietarii celor cinci companii falimentare, aceasta înseamnă pierderea tuturor bunurilor mobile și imobile, iar pentru angajați, ore lungi în birourile de ocupare a forței de muncă. Dacă îi întrebați pe proprietarii acestor afaceri eșuate ce vor face mai departe în viață, cu un zâmbet pe față, vă vor spune: „Vom încerca din nou, nu trăim oare în țara oportunităţilor (land of opportunity)?”

Dacă îi întrebaţi pe proprietarii firmelor locale de ce sunt încruntaţi, vă vor spune că lucrează într-o afacere foarte serioasă. Indiferent dacă rulează țigări, vând benzină, detergenți, zmeură, zahăr, toate sunt afaceri foarte serioase. Dacă nu sunt serioși și nu se încruntă, nimeni nu-i va respecta. Sunteţi de acord cu mine că aceasta este o chestiune de credibilitate dubioasă. În benzină, voi turna apă, în detergent ghips, voi reambala zahărul, dar seriozitatea afacerii mele va fi apreciată după gradul de încruntare a feței mele. Din principiu, dacă afacerea nu este serioasă, cel puțin eu să fiu foarte serios și încruntat. Din păcate, același lucru este valabil și pentru un străin care vine aici să facă afaceri. Angajații frustrați și posomorâţi pot transmite doar un singur mesaj foarte clar: nu cumva să-ţi vină ideea să faci afaceri cu noi!

Energia pozitivă

Ce îi face pe oameni să zâmbească? Ceva frumos, curat, armonios, ceva drag care provoacă bucurie. Un zâmbet obişnuit este emanat de căldura din inimă. Asta înseamnă că inima vă este plină de iubire, bucurie, că radiază, că aveți multă energie pozitivă. De ce este importantă această energie pozitivă? Amintiți-vă când ați făcut aceeași muncă bucuros și zâmbind și când posomorât și trist. Care a fost efectul muncii dvs.? Aţi realizat mai mult când erați încruntat sau când erați zâmbitor? Când ați oferit mai mult? Un manager bun știe că performanța afacerii lui va depinde direct de starea de spirit a angajaților săi. Asta nu înseamnă că vor fi mai productivi dacă vor spune permanent glume, ci că inima lor va fi plină de căldură (energie pozitivă) în timp ce își vor îndeplini sarcinile zilnice.

Veţi spune că mie îmi este ușor să vorbesc despre energia pozitivă, dar cum ar putea să facă la fel un muncitor din industria textilă din sudul României, cu un salariu de 1 000 de lei pe care nu l-a primit de luni de zile? Răspunsul meu este că nici nu ar trebui să rămână la un loc de muncă unde nu este plătit și nici fericit. Desigur, este discutabil dacă poate găsi un loc de muncă care să-i placă și care să-l facă și să zâmbească, într-o economie care abia funcționează. Desigur, soluția ideală ar fi să existe atât de multe locuri de muncă atrăgătoare astfel încât oricine să-și găsească locul de muncă ideal. Dar, din păcate, nu trăim într-o societate ideală, iar realitatea este așa cum este. Sugestia mea este că dacă nu putem să schimbăm circumstanţele mediului nostru, să ne schimbăm noi atitudinea faţă de acel mediu.

Adaptaţi-vă

Ce înseamnă să vă schimbați atitudinea sau percepția faţă de mediu? Înseamnă să vă adaptați la condițiile mediului, acceptându-l așa cum este, și nu așa cum v-ați dori să fie. Știţi teoria lui Darwin despre supraviețuirea speciilor. Din punct de vedere psihologic, asta înseamnă să încerci să privești lucrurile din diferite unghiuri. Pentru un muncitor din industria textilă din sud, asta înseamnă două lucruri. În primul rând, cu sau fără zâmbet, situația lui nu se va schimba în mai bine. Dacă lucrurile sunt așa cum sunt, nu ar fi mai ușor şi pentru el și pentru ceilalți din jurul lui, să zâmbească? Nu va schimba nimic, dar dacă e mereu încruntat şi posomorât, cu siguranță îi va fi şi mai rău. Zâmbind, măcar va fi mai sănătos și va trăi mai mult. În al doilea rând, dacă situația la serviciu nu poate fi schimbată în mai bine, atunci poate că ar trebui să schimbi serviciul. Cum? Calificări, calificări suplimentare, afaceri private, chiar şi culesul cireșelor.

Exemplu personal. În anii optzeci, am părăsit postul de inginer mecanic proiectant dintr-o firmă de arhitectură de elită din București, ca să mă mut în New York. După cum bănuiți nimeni nu m-a așteptat cu brațele deschise și nu m-a acoperit cu bani. La început am curățat atelierul, apoi am ajuns ucenic și îi căram șefului instrumentele. Salariul era de 3,5 dolari pe oră minus taxe (cam 2,4 dolari în mână). Atât doar cât să-mi plătesc transportul până la servici și prânzul. Apoi, cu timpul, am reușit să primesc propria mea lucrare și în cele din urmă mi-a fost dată şi o camionetă și un ucenic al meu. Totul a durat un an și jumătate, după care mi-am deschis propria firmă. În câțiva ani am avut angajații mei. Aş fi putut spune de la început că sunt domnul inginer și că alte locuri de muncă nu mă interesează, dar nu am putut. În capitalism, faci ce poți și o faci cu zâmbetul pe buze.

De ce zâmbet

Cum să lucrezi cu zâmbetul pe buze pe un salariu mic? Secretul este încrederea într-un viitor mai bun. Veţi spune, un slogan comunist este rețeta succesului în capitalism? Vedeți, ca să ai un zâmbet pe față, trebuie să ai încredere. Încredere în sănătate, într-o slujbă mai bună, într-o carieră, în fericire în familie. Încredere în tot, și mai ales în Dumnezeu. Dacă credeţi că sigur veţi fi lovit de o mașină, nu veţi trece niciodată strada. Dacă nu credeți că veți progresa în afaceri, nu veți progresa niciodată. Zâmbetul este semnul încrederii voastre în voi înșivă, în firma în care lucrezi, în mediul în care te afli. De ce cred americanii  că țara lor este ţara tuturor oportunităţilor? Nu pentru că acolo este mai ușor, ci pentru că asta cred ei din adâncul sufletului. Întrebați un cerșetor de pe o plajă hawaiană sau pe un muncitor concediat și flămând de pe străzile New York-ului și vă vor confirma acest lucru. Vor spune: „Da, aceasta este țara oportunităţilor, dar noi nu am făcut suficient”. Vor fi dezamăgiți de ei înșiși, nu supărați pe mediu. În capitalism, responsabilitatea nu este a altora, fiecare este croitorul propriului destin. Doar atunci când deveniți conștienți de acest lucru și când nu veți mai avea în inima voastră amărăciune și ură față de ceva imaginar, vă va înflori zâmbetul pe buze.

În final, probabil că vă întrebați de ce se află acest text despre importanța zâmbetului în afaceri, la rubrica de marketing. Cu toții aţi auzit de celebrul marketing 4P (Product, Price, Place şi Promotion). Dacă le combinați într-un mix potrivit, ați reușit. Asta înseamnă că dacă angajații dvs. sunt încruntați și apatici, produsul dvs. va avea cu siguranță lipsuri. Prețul va fi mare, deoarece producția va costa mult. Distribuția dvs. va fi fără speranţe, deoarece nimeni nu va dori să cumpere de la vânzători încruntați și duri. Nici promovarea nu va avea nicio valoare, deoarece un designer încruntat și frustrat își va transfera sentimentele în reclama pe care o creează. Deci, zâmbiți, pentru că acesta este singurul mod de a vă face viața mai bună, pe care o doriți atât de mult, orice ați face.

 

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Announcing a Price Increase Translator Cover Letter Example
3 metode de dezvoltare a imaginației 10 sfaturi pentru delegare
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Entrepreneurship şi Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te