Unele dintre aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile noastre. Alte cookie-uri, inclusiv cele ale unor terțe părți, nu sunt indispensabile, dar fără ele, acest site web nu poate funcționa la calitatea perfectă, obișnuită; În plus, conținutul fără aceste cookie-uri nu poate fi personalizat în funcție de nevoile dvs. Făcând clic pe „de acord” sau prin utilizarea ulterioară a site-ului, sunteți de acord cu setarea cookie-urilor. Aici puteți găsi mai multe informații despre politica noastră privind cookie-urile. Mai multe informații
Metodologia feedback-ului
Termenul de feedback (FB) a fost împrumutat din cibernetică, context în care are sensul unui proces de returnare parţială sau totală la sursă. În psihologie, feedback-ul este reacţia exprimată pe care o persoană o provoacă prin comportamentul, gândirea sau emoţiile sale.
FB poate fi:
- pozitiv – atunci funcția sa este schimbarea (funcţie de modelare)
- negativ – atunci funcţia sa este adaptarea (funcţie de corectare)
Moduri posibile de a oferi un FB:
- pronunţarea unei hotărâri asupra unui lucru – „Ceea ce faci acum nu este bine nici pentru tine nici pentru mine, din cauza..., şi nici nu va rezolva situaţia; încetează şi spune-mi ce te-a deranjat, ce te-a neliniştit...”
- descrierea fenomenului – „Văd, aud că tu lucrezi...”
- mărtusirea propriilor sentimente - „Când faci asta, eu mă simt...”
Reguli de a oferi un feedback. Persoana căreia i se dă un FB:
- trebuie să înţeleagă informaţia
- trebuie să fie capabilă să accepte informaţia
- trebuie să fie capabilă să facă ceva cu informaţia respectivă
Indicaţii în vederea oferirii unui FB:
Deşi există multe aspecte ale FB-ului, despre care se poate discuta, vom enumera câteva „nevoi” speciale care pot face FB-ul constructiv şi care permit evitarea unor reacţii defensive care sunt în plus şi care blochează comunicarea.
- Propriile observaţii, reacţii şi decizii trebuie prezentate ca atare şi nu ca fapte.
- FB-ul trebuie să se refere la un comportament relevant sau la un rezultat, nu la personalitatea individuală.
- FB-ul trebuie exprimat în termenii specifici ai comportamentului observat, nu în general sau global.
- Când FB-ul trebuie să fie evaluativ și nu descriptiv, trebuie menționat faţă de care criteriu, posibil rezultat sau posibilă îmbunătăţire.
- FB-ul referitor la un anumit comportament, trebuie să includă şi viziunea asupra unui astfel de comportament în general, dacă este «bine» sau «rău»; şi să specifice comportamentele care se pare că limitează efectivitatea completă sau realizarea.
- FB-ul care se referă la o problemă, poate ajuta persoana respectivă să-și înțeleagă comportamentele alternative.
- FB-ul trebuie să evite termenii provocatori din punct de vedere emoţional, cei care pot provoaca reacţii tumultoase şi defensive.
- FB-ul trebuie să se refere la acele aspecte ale comportamentului asupra cărora persoana are control deplin.
- Când se confruntă cu reacții de apărare sau cu reacţii emoţionale, persoana care oferă FB-ul trebuie să ducă la bun sfârşit reacţiile respective: înainte de a încerca să convingă, să rezoneze sau să ofere informaţii suplimentare.
- FB-ul trebuie oferit într-un mod care implică acceptarea receptorului ca pe o persoană valoroasă şi acceptarea dreptului de a fi diferit.
Instrucţiuni în vederea acceptării unui FB:
- Ascultaţi cu atenţie înainte de a răspunde.
- Nu permiteţi instalarea instantanee a unei reacții de apărare, ci notaţi-vă întrebările existente şi dezacordurile.
- Parafrazaţi ceea ce aţi auzit pentru a verifica dacă aţi auzit bine.
- Solicitaţi să vi se explice ceea ce aţi auzit, solicitaţi exemple pentru aspectele neclare sau cu care nu sunteţi de acord, parafrazaţi din nou.
- Evaluaţi cu atenţie exactitatea şi valoarea potenţială a ceea ce aţi auzit (verificarea interioară şi exterioară a exactităţii).
- Adunaţi informaţii suplimentare și din alte surse (din alte contexte şi cu alţi oameni) sau prin observarea propriului comportament şi a reacţiilor altora faţă de acesta.
- Nu reacţionaţi violent dacă FB-ul este corect, folosiţi informaţia respectivă pentru a vă modifica comportamentul.
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Management şi HR Management. |
Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 se închide.
Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.
Înscrie-te