Unele dintre aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile noastre. Alte cookie-uri, inclusiv cele ale unor terțe părți, nu sunt indispensabile, dar fără ele, acest site web nu poate funcționa la calitatea perfectă, obișnuită; În plus, conținutul fără aceste cookie-uri nu poate fi personalizat în funcție de nevoile dvs. Făcând clic pe „de acord” sau prin utilizarea ulterioară a site-ului, sunteți de acord cu setarea cookie-urilor. Aici puteți găsi mai multe informații despre politica noastră privind cookie-urile. Mai multe informații
Cum să devii freelancer
Când pășiți în lumea afacerii moderne, vă veți întâlni deseori cu termeni precum: freelancer, freelancing, freelance. Este vorba despre un mod modern de afaceri care se face, în general, online, iar în România se bucură de expansiune.
În urma ofertei tot mai mari a acestui tip de job, a apărut nevoia de experți freelance suplimentari. Având în vedere că la noi există foarte mulți angajați buni, nici nu este de mirare că mulți aleg această formă de muncă independentă, care aduce câștiguri foarte bune.
Ce sunt joburile freelance?
Freelancing reprezintă o formă de job temporar, adică cu jumătate de normă, realizat de către freelanceri, adică lucrători independenți. Pentru unii este un job suplimentar, iar pentru alții este vorba despre un job full-time. Lucrând astfel, aveți posibilitatea de a alege singuri proiectele, precum și cât și când veți lucra. Având în vedere natura jobului, în general, un freelancer lucrează pentru mai mulți clienți , deși nu este o raritate să aibă clienți permanenți și proiecte pe termen lung.
Pentru a păși în această lume, prima dată trebuie să asimilați abilitățile de bază din anumite domenii, să cunoașteți foarte bine limba engleză și să știți să vă organizați singuri. Jobul este de așa natură încât se face „de la distanță” (remote), ceea ce înseamnă că trebuie să aveți un calculator și o bună conexiune la internet. În funcție de tipul de job, poate veți avea nevoie de echipament suplimentar.
În acest fel, puteți lucra de oriunde. Unii aleg să lucreze de acasă, dar și din cafenea, parc sau dintr-un sediu închiriat de unde lucrează și alți profesioniști (spațiu coworking). Astfel, aveți o libertate mai mare de muncă și posibilitatea de a vă împărți mai bine obligațiile. Pentru a se menține nivelul ridicat de cunoștințe necesare pentru o afacere de succes, trebuie să lucrați în permanență la propria persoană și să vă îmbunătățiți abilitățile.
Freelance este o ocazie excelentă pentru începători, șomeri, dar și experți, de a-și realiza ambițiile de afaceri și de viață. Acest lucru este mai ușor de realizat decât credeți, și fără investiții financiare mari. Aveți nevoie doar de cunoștințe și dorința de a avea succes. Dacă aveți acestea, în continuarea textului veți afla cum să devii freelancer.
De ce angajatorii angajează freelanceri?
Când un angajator decide să angajeze pe cineva din afara firmei, motivul principal este necesitatea unui profil specific al angajatului. Freelancerii se angajează în diferite domenii, de la asistent virtual până la manager de relații publice. Deseori, nu economia este motivul principal, ci nevoia de personal specializat care îi lipsește companiei.
Există mai multe motive de ce companiile aleg acest tip de angajament din partea angajaților:
- Joburi temporare – când firma nu are nevoie permanentă de un expert, se ajunge la angajare temporară, deoarece este mult mai rentabil decât angajarea unui cadru;
- Ajutor în procesul muncii – se angajează colaboratori externi pentru a ajuta în activitățile consumatoare de timp pentru angajații companiei;
- Angajare pe o perioadă mai lungă – în acest caz, angajatorul are nevoie de expert, dar alege un freelancer, deoarece este mai rentabil decât angajarea (impozite mai mici, obligații față de angajat);
- Deficit de experți – în companie este nevoie de angajarea colaboratorilor externi din domeniul deficitar.
Oferta joburilor freelance
Pe internet se pot găsi diferite profiluri de joburi căutate de angajatorii din întreaga lume. La început, se căutau programatori și experți în design web. Cu timpul, s-a extins la cele mai diferite profesii, precum: manager de vânzări, fotograf, vânzători online, consultanți în afaceri, designeri grafici, manageri de marketing. De asemenea, există și joburi mai simple, care nu necesită un nivel de cunoștințe expert, ci se așteaptă ajutor în muncă. Acestea sunt joburi obișnuite de introducere a datelor în tabeluri, introducerea descrierilor articolelor și a prețului în magazinele online, transcriptul conținuturilor audio și video, pregătirea materialelor pentru scris etc.
Pentru a începe munca de freelancer, trebuie să știți de unde să vă începeți cariera. Pentru asta există platforme freelance cu oferte de joburi.
Site-uri pentru joburi freelance
Există numeroase site-uri care oferă joburi freelance. Cele mai populare dintre ele sunt Freelancer și Upwork, unde se află majoritatea profesioniștilor noștri. Aceste site-uri oferă milioane de joburi din partea angajatorilor la nivel global și reprezintă și baza de freelanceri care își oferă servicii în peste 70 de categorii de joburi.
Pentru a accesa proiectele oferite, pentru început, trebuie să vă înregistrați pe o platformă pentru joburi. Crearea contului este gratuită, iar mai târziu, pe unele platforme, trebuie plătit un procent din jobul realizat, traininguri și teste care sunt dovada abilităților voastre etc. Datorită numărului mare de joburi, acest mod de găsire a viitorilor clienți este cel mai eficient, mai ales dacă sunteți începător.
Stabiliți contactul cu angajatorul răspunzând la anunțul pentru un anumit proiect, oferind condițiile voastre de muncă (timpul pentru realizarea activității și prețul). În acest caz, aveți libertatea deplină de a vă oferi serviciile cui doriți, fără obligații de a accepta ceva ce nu vreți să faceți. Colaborarea dintre freelancer și angajator se face prin intermediul platformelor menționate, și la fel și plata serviciilor.
Totuși, deși sunt cele mai mari, acestea nu sunt singurele platforme pentru joburi.
Experții de marketing sunt foarte căutați pe site-urile Remotive și People Per Hour, în timp ce copywriterii și content writerii se găsesc pe site-urile: Freelance Writing, Blogging Pro, Freelance Writing Gigs etc. În caz că vreți să vă încercați norocul ca și asistent virtual, atunci încercați pe următoarele site-uri: Assistant Match, Belay, Worldwide 101 etc.
Desigur, puteți găsi un job și în alte moduri, prin căutarea anunțurilor, contactarea companiilor și oferirea de servicii. Totuși, ca și începător, găsirea joburilor o să fie mult mai ușoară prin intermediul platformelor sus-menționate.
Ce domeniu de afaceri veți alege?
Piața globală de muncă oferă o alegere bogată de joburi. Indiferent ce veți alege, fiți siguri că veți găsi un angajament. De aceea, este important să alegeți joburile care vă corespund. Dacă lucrați ceea ce vă place și pentru ce aveți înclinație, o să vă fie mult mai ușor să depășiți orice obstacol. Indivizii greșesc când aleg o profesie despre care cred că o să le aducă câștiguri mari, deoarece înțeleg foarte repede că le este greu să facă ceva ce nu le place, oricât de bine plătiți ar fi.
Alegeți-vă profesia cu atenție, deoarece veți avea nevoie de timp pentru a vă schimba decizia ulterior, dacă vă dați seama că ați făcut o greșeală. Chiar și atunci când faceți o alegere, nu este sfârșitul, deoarece va trebui să lucrați constant la propria persoană și la îmbunătățirea cunoștințelor pentru a fi competitiv.
Joburi din domeniul marketingului
Prezența companiei în mass-media este foarte importantă, indiferent de cât de mare este. Acest lucru și-a câștigat importanța odată cu influența internetului și a rețelelor sociale. Angajatorii sunt conștienți de asta, dar mulți nu au propriul departament de marketing, așadar aleg colaboratori externi.
De aceea, sunt căutați experții în relații publice, dar cei specializați în PR online. Pentru acest tip de joburi, aveți nevoie de abilități de comunicare foarte bune, o bună organizare și capacitatea de lucru în situații de stres.
Când vine vorba de comunicarea cu publicul, o mare importanță o au rețelele sociale. Pentru asta sunt foarte căutați managerii de social media, a căror sarcină este de a comunica direct cu utilizatorii și de a prezenta brandul în cel mai bun mod posibil.
Pentru a se ajunge la efectul maxim de promovare a companiei, trebuie angajați diferiți experți din domeniul de marketing. Ei vor crea planul activităților promoționale pentru a se ajunge la efectul dorit și pentru a crește profitul.
Joburi manageriale
Deși majoritatea companiilor mari au în echipă manageri cu experiență, deseori angajează manageri de proiect. Ei sunt responsabili pentru joburile pentru care angajații nu sunt experți sau, pur și simplu, este nevoie de muncă în plus.
Se întâmplă deseori ca departamente întregi ale companiilor să fie conduse de antreprenori specializați într-o anumită activitate. După finalizarea proiectului, echipa se desparte până când primește un nou proiect. Pentru mulți angajatori, acesta este un mod mai eficient de lucru decât angajarea unui număr mare de persoane de care nu este nevoie zilnic.
Joburi creative
Când compania își plănuiește campaniile promoționale, schimbarea imaginii (rebranding) sau vrea să-și consolideze prezența într-o mass-media, trebuie angajați creatori. De cele mai multe ori, aceștia sunt copywriteri care vor gândi cum să promoveze noul produs sau serviciu. Atunci, trebuie scris un text promoțional, trebuie creat sloganul sau trebuie scris un scenariu pentru reclamă.
Având în vedere natura jobului, mulți angajatori vă vor cere texte în limba engleză. De aceea, este foarte bine să cunoașteți cel puțin o limbă străină pentru a putea ieși în întâmpinarea angajatorilor pe plan global. Pe lângă asta, stilul de scris online trebuie să fie în așa fel încât să se potrivească cu standardele optimizării SEO.
De obicei, marile companii aleg serviciile agențiilor de marketing, care le va face o parte din proiect. Însă, pentru mulți, aceasta este o cheltuială mare, așadar aleg angajamentul unui freelancer pentru a termina munca. Din acest motiv, nu toate companiile au propria echipă de marketing, ci angajează la nevoie.
Joburi de asistent virtual
Ca începător absolut, o sursă bună pentru primul job pot fi anunțurile unde se caută un asistent virtual. În majoritatea cazurilor, se caută ajutor în lucru, dar nu se așteaptă un nivel de cunoștințe expert din partea angajatului. În general, este vorba de administrarea unui birou online în care veți ține evidența ședințelor, veți organiza documentele, veți răspunde la e-mailuri, veți purta chiar și discuții simple pe rețelele sociale.
În general, aceste joburi nu sunt complexe, dar acoperă un număr mare de diferite obligații. Astfel, vă veți familiariza cu diferite tipuri de joburi, ceea ce vă va facilita ulterior alegerea profesiei în care vă veți specializa. Partea bună a acestui job este că veți avea în continuare timp să vă îmbunătățiți profesional. Mulți au reușit să lucreze și să studieze în același timp datorită studiului la distanță.
Cât câștigă freelancerii?
Când începeți să lucrați ceva, cu siguranță vă este important cât veți câștiga. Fiecare job se deosebește după complexitate, nivel de responsabilitate și, prin urmare, și după câștig.
Cel mai mult vor câștiga experții cu mai multă experiență și cu o reputație de invidiat în rândul clienților. Ei știu să estimeze volumul de muncă și să ceară un onorariu în funcție de obligații. Prețul stabilit depinde de tipul de muncă și de timpul necesar. Deoarece mulți angajatori sunt complecși, de obicei prețul se formează pe baza numărului orelor de muncă.
De aceea, veți vedea deseori pe portalurile freelance oferte pentru joburi unde este trecut și prețul pe oră. Dacă este vorba de un proiect pe termen lung, puteți alege și venitul săptămânal sau lunar. În cazuri speciale, se stabilește un preț fix care se plătește după finalizarea proiectului.
Suma pentru care veți accepta jobul depinde de combinația reputației voastre, experiență, cunoștințe și abilități de negociere. Și în timp ce începătorii lucrează pentru 5 dolari pe oră, freelancerii mai experimentați câștigă mult mai mult, în special dacă au autoritate în acest domeniu.
Cum se iau banii?
Când stabiliți prețul muncii, țineți cont că există anumite costuri. Practic, stabiliți câștigul brut, iar cât de mult veți putea economisii depinde de modul de plată. Pe drumul de la angajator până la cont, există câteva lucruri la care trebuie să fiți atenți:
- Comisionul site-urilor freelance – platformele pentru joburi se finanțează din comisioanele de la joburile realizate, dar și din abonamente lunare. Modelul de afaceri diferă de la site la site, dar asigurați-vă că vă bazați pe anumite costuri;
- Costurile serviciului pentru transfer de bani – pentru a ajunge la bani, în majoritatea cazurilor va trebui să faceți transferul prin anumite servicii, precum Payoneer, PayPal, Skrill sau prin cont bancar în valută. Indiferent ce veți alege, va trebuie să plătiți o anumită taxă;
- Plata impozitelor și a contribuțiilor – dacă colaborați cu o companie care nu are reprezentanță în România, va trebui să plătiți singuri impozitele și contribuțiile sociale ca și antreprenor.
Pentru a face totul transparent și legal, pentru salariile primite din străinătate trebuie să depuneți o declarație fiscală în termen de trei zile. În acest fel, statul vă poate percepe:
- impozit pe venit;
- contribuții la asigurările de șomaj;
- contribuții la asigurarea de pensii și de invaliditate;
- contribuții la asigurarea de sănătate.
Asta înseamnă că în calitate de freelancer aveți obligația de a plăti cotizațiile la stat ca orice privat. Nu încercați să ascundeți veniturile, deoarece organele de stat pot verifica dacă v-ați îndeplinit obligațiile încă din ultimii cinci ani.
Modalități de ridicare a banilor
Unul dintre cele mai populare metode de transfer a banilor sunt serviciile online. La noi, cele mai populare sunt Payoneer, dar și Skrill, și PayPal. Ca să folosiți serviciile lor, trebuie să vă deschideți un cont, care este gratuit.
Payoneer – pentru a folosi acest serviciu, primiți un card pe care îl puteți folosi pentru ridicarea banilor și plata serviciilor. În caz că vreți asta, banii de la acest serviciu se pot transfera într-un cont bancar în valută.
PayPal – ontul pe care îl deschideți la acest serviciu este conectat la contul vostru în valută prin introducerea numărului de card. Când decideți să transferați banii de la PayPal în contul vostru, se plătește o anumită taxă. Acest serviciu permite ca și banii din cont să-i folosiți pentru plata diferitor servicii.
Skrill – funcționează la fel ca PayPal, doar că oferă și folosirea cardului pentru plată, ca și Payoneer. Acest mod de transfer de bani este foarte popular în regiunea noastră.
Cont bancar în valută – banii câștigați îi puteți primi direct în contul în valută pentru o anumită taxă. Desigur, dacă vă angajează un angajator din țară, câștigul se poate primi și în contul în RON, iar aici există și posibilitatea de facturare a serviciilor dacă sunteți antreprenor.
În calitate de proprietar al unei afaceri antreprenoriale, aveți obligația de a plăti impozitul forfetar (sumă predefinită) ca persoană care desfășoară o activitate independentă. În acest caz, nu aveți nevoie de un contabil.
Dacă afacerea dvs. s-a extins atât de mult încât aveți deja de-a face cu sume semnificative, este o idee bună să începeți o companie ca S.R.L (Societate cu răspundere limitată). În acest caz, aveți o retragere limitată de bani și trebuie să angajați un contabil, iar impozitul se plătește pe baza câștigului realizat.
Cum să devii freelancer?
Cariera de freelancer o puteți începe chiar de astăzi, prin simpla deschidere a unui cont pe una din popularele platforme de freelance. Trebuie să vă introduceți abilitățile, experiența și restul datelor care vor fi importante pentru angajator. Țineți cont că pe baza profilului vostru mulți vor decide dacă să vă angajeze sau nu. Nu falsificați datele, deoarece se va vedea repede ce știți și ce nu. Sinceritatea este cel mai bun drum care garantează progres în carieră.
Veți înțelege foarte repede importanța certificatelor de specialitate recunoscute pe plan internațional, care în multe cazuri sunt mult mai apreciate decât diplomele universitare. Este vorba despre confirmarea cunoștințelor garantate de către marile companii globale, precum Microsoft, Cambridge, Google, HRCI, IFTA, CMI etc.
Dacă v-ați completat profilul corect, următorul pas este să aplicați pentru joburi. Concentrați-vă pe acele joburi pe care sunteți siguri că le puteți rezolva calitativ. Țineți cont de faptul că va trece ceva timp până când veți obține primul job. Fiți pregătiți pentru anumite testări și interviuri din care angajatorii se vor convinge de cunoștințele voastre înainte să vă angajeze.
În calitate de începător, câștigul nu ar trebui să fie pe primul loc. Este mult mai important să primiți recomandările angajatorilor mulțumiți, care vă vor deschide ușa pentru următoarele joburi, mai bine plătite. Cu timpul, vă va fi tot mai ușor să ajungeți la un job, iar la un moment dat veți avea luxul de a refuza anumite joburi.
Când vine primul job, străduiți-vă să vă îndepliniți obligațiile cât mai calitativ posibil și la termenul stabilit. Verificați cu atenție ce ați lucrat înainte de a trimite materialele angajatorului, pentru a fi siguri că nu a apărut vreo greșeală. Întrebați întotdeauna dacă ceva nu vă este clar, pentru a evita orice neînțelegere.
Bazați-vă pe abilitățile voastre, dar fiți conștienți că trebuie să progresați ca să fiți competitivi pe piață. Cunoștințele vor fi marele vostru atu și, odată cu acesta, și câștigul pe internet va fi garantat.
Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari
Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.
Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 se închide.
Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.
Înscrie-te