Unele dintre aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile noastre. Alte cookie-uri, inclusiv cele ale unor terțe părți, nu sunt indispensabile, dar fără ele, acest site web nu poate funcționa la calitatea perfectă, obișnuită; În plus, conținutul fără aceste cookie-uri nu poate fi personalizat în funcție de nevoile dvs. Făcând clic pe „de acord” sau prin utilizarea ulterioară a site-ului, sunteți de acord cu setarea cookie-urilor. Aici puteți găsi mai multe informații despre politica noastră privind cookie-urile. Mai multe informații
Mixul de marketing
Ce reprezintă mixul de marketing?
Mixul de marketing este una dintre cele mai populare tehnici de marketing. Acest concept implică o combinație adecvată de instrumente (produs, preț de distribuție și promovare) care cuprinde oferta companiei bazată pe informații despre nevoile și cerințele pieței țintă. Acest concept este necesar pentru a explica posibilitatea de a combina instrumentele cu care oferta se adaptează la segmente individuale ale pieţei. Reprezintă rezultatul efortului unei organizații de a satisface nevoile clienților. Este ceea ce clientul primește de la companie, mai precis de la o anumită instituție.
Acest concept larg acceptat s-a dezvoltat rapid. Termenul a fost lansat de Neil Borden. Potrivit lui, mixul de marketing este compus din douăsprezece elemente (planificarea produselor, prețuri, brand, canale de distribuție, vânzări independente, propagandă, promovare, ambalare, afișare, serviciu, manevrarea produsului și identificarea faptelor și analiza). În prezent, este acceptată în mare măsură și clasificarea oferită de Jerome McCarthy conform căreia există patru instrumente de bază ale mixului de marketing: produsul, prețul, distribuția și promovarea.
Conform acestui concept, se subînţelege combinația instrumentelor utilizate de întreprindere pentru a atinge nivelul așteptat al vânzărilor pe piața țintă. Reprezintă o combinație adecvată a instrumentelor de marketing prin intermediul cărora se realizează obiectivele unei companii orientate pe marketing.
Managerii întreprinderii combină elementele existente sau caută altele noi pentru a atinge oferta rentabilă a întreprinderii pe piață.
Elementele mixului de marketing
Instrumentele de bază ale mixului de marketing sunt: produsul, prețul, canalele de vânzări și promovarea.
Toate cele patru instrumente sunt legate și direcționate spre consumatori, mai precis prin intermediul acestor instrumente de bază, compania influenţează gradul de satisfacere a nevoilor consumatorilor, economiei (comerţului) și societății. Toate instrumentele se integrează și sunt direcţionate spre consumator. Practica a arătat că prin combinarea acestor instrumente se obțin rezultate mai bune, decât dacă ne bazăm pe un singur instrument. Cea mai bună combinaţie de instrumente este combinaţia care satisface la maximum nevoile consumatorilor, în timp ce costurile companiei sunt minime. Nu este o sarcină ușoară, având în vedere că fiecare dintre cele patru instrumente dispune de propriile sale particularități și are un rol diferit pe piață.
Produsul ca instrument al mixului de marketing
Când este vorba despre produs, se încearcă dezvoltarea unui produs așa cum îl dorește clientul.
Preţul ca instrument al mixului de marketing
Prețul se poate privi din două aspecte. Primul este că pornește de la prețul concurenţei, iar celălalt de la decizia clienților de a plăti un anumit preț.
Promovarea ca instrument al mixului de marketing
Promovarea reprezintă procesul de comunicare între companii și clienți cu scopul de a crea o atitudine pozitivă față de produsele și serviciile care duc la favorizarea lor în procesul de cumpărare pe piață.
Distribuţia ca instrument al mixului de marketing
Sarcina distribuției este de a asigura accesibilitatea produsului la timpul și locul potrivit.
Toate elementele mixului de marketing sunt la fel de importante, la fel și combinațiile lor. Doar un preț scăzut, un produs bun sau o reclamă superbă nu vor oferi efecte la fel de bune, ca în cazul în care le combinăm. Combinația acestor elemente realizează efectul așteptat dacă există armonie cu cerințele consumatorilor, între instrumente, cu sursele întreprinderii și atunci când se creează un avantaj competitiv relativ durabil.
Combinația optimă este în esență condiționată de caracterul afacerii, respectiv de piața pe care întreprinderea își desfășoară activitatea. De exemplu, atunci când vorbim despre bunurile non-durabile, un rol important îl dețin propaganda, avansarea vânzărilor și ambalarea, în timp ce pentru produsele durabile toate instrumentele sunt importante, în special vânzările personale, calitatea și prețurile.
Principalul obiectiv al mixului de marketing este acela de a influența gradul de satisfacere a nevoilor consumatorilor, astfel încât toate instrumentele să fie integrate și direcționate spre consumator.
Succesul se va realiza dacă consumatorii sunt influențați integral sau individual de produsul adaptat gustului și dorințelor lor și dacă prețul este adecvat puterii lor de cumpărare. Prin intermediul anumitor canale de vânzări, distribuția produselor se va realiza mai rapid și complet, iar prin intermediul promovării se va stabili legătura necesară între producător și consumator.
Cel mai cunoscut mix de marketing este 4P, dar există și modelul 5P, precum și modelul 7P (mix de marketing 7P) pentru activitățile de serviciu. Modelul 5P adaugă persoanele în calitate de funcţia a cincea, iar modelul 7P adaugă şi procesul, ca dovadă fizică. Modelul 7P se utilizează pentru activităţile de serviciu. Aceste două modele nu sunt acceptate oficial şi se pot clasifica în modelul 4P.
P5 – persoane / personal
Aici intră angajații, personalul de asistență. De asemenea, aici pot intra şi consumatorii.
P6 – proces
Această funcție este cea mai similară distribuției, însă accentul se pune pe procesele, mecanismul și cursul prin intermediul cărora se procesează serviciile.
P7 – dovadă fizică
Se referă la dovada că serviciul a fost efectuat. De exemplu, în restaurant, acesta reprezintă momentul când consumatorul este sătul şi satisfăcut de masă.
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Marketing and Marketing Management. |
Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.
Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.
Înscrie-te