Aflați cum se gestionează stresul

Este mai mult decât clar că stresul nu poate fi evitat complet din viaţa personală şi activităţile companiei. Cu toate acestea, este important ca managementul companiei şi fiecare angajat din cadrul ei, să ştie cum să reducă intensitatea şi efectele dăunătoare al diferiților factori de stres, atât în ceea ce priveşte locul de muncă, cât şi compania. Cum să reducem stresul la locul de muncă şi impactul tuturor factorilor care afectează productivitatea şi eficienţa scăzută din cauza diferitor situaţii stresante? Următoarele 5 strategii vă pot ajuta să atenuaţi stresul la locul de muncă.

1. Strategia personală pentru gestionarea stresului

Această strategie este individuală şi se referă în egală măsură la toți oamenii din cadrul companiei. Totuşi, nu toate persoanele sunt la fel de rezistente la stres şi la situaţiile stresante, ceea ce depinde de mai mulţi factori, cum ar fi caracterul unei persoane, sexul, vârsta, IQ-ul, situaţia economică şi familială şi altele. Persoanele stabile şi echilibrate sunt, de regulă, mai rezistente şi tolerează mult mai uşor acţionarea diferitor factori de stres asupra lor, decât este în cazul persoanelor instabile psihic şi dezechilibrate.

2. Strategia organizaţională

Această strategie este legată de companie, de managementul şi structura acesteia, în sensul că această structură de management este mai descentralizată şi mai aproape de persoanele indirecte, pentru ca acestea să se simtă că fac parte din companie, management şi că au aceeaşi soartă, nu că structura de gestionare a companiei este un centru de putere care, de multe ori, din cauza neglijenţei, poate rezulta apariţia situaţiilor stresante, atât în procesul de luare a deciziilor, cât şi în domeniul realizării planului de afaceri, promovării şi premierii persoanelor, adică a angajaţilor favoriţi etc. Pe lângă descentralizarea procesului decizional, compania are multe de realizat cu privire la prevenirea stresului, în aşa fel încât va efectua anumite schimbări în natura activităţilor, în sensul în care va stabili persoanelor nou angajate în mod clar şi precis natura activităţilor, le va da sarcini definite clar, responsabilităţi adecvate, pentru ca angajaţii să ştie clar care sunt sarcinile lor, cum trebuie să le îndeplinească şi cine sunt superiorii. Într-o legătură strânsă cu definirea naturii activităţilor este şi evaluarea corectă a performanţei, precum şi o remuneraţia echitabilă care reduce, fără îndoială, nemulţumirea şi tensiunea, iar în acest fel şi posibilitatea de apariţie a stresului.

3. Schimbarea stilului de viaţă al persoanelor expuse la riscurile de stres

În primul rând este vorba de practicarea activităţilor şi exerciţiilor fizice, prin care se introduc noi obiceiuri în filosofia vieţii, ceea ce necesită foarte multă voinţă, efort şi autodisciplină. Prin activităţile fizice se uită de situaţiile stresante, iar energia pozitivă este îndreptată spre întărirea imunităţii, pentru a depăşi şi atenua mai uşor posibilele situaţii stresante. Managementul companiei, sindicatele şi serviciul de securitate la locul de muncă trebuie să asigure săli de sport în care să se realizeze un „program de sănătate” pentru toţi angajaţii. Acest program ar trebui să fie o parte integrantă a planului de afaceri şi ar trebui să fie aplicat sub supravegherea directă a medicilor, profesorilor de sport şi recreare, ingineri de securitate şi sănătatea muncii etc. Modificările dietetice, prin care o serie de studii medicale au demonstrat că o nutriţie adecvată, cu mai multe fructe şi legume, mai puţină sare şi grăsimi, creşte in mod semnificativ rezistenţa organismului la provocări şi la situaţiile stresante.

4. Aplicarea tehnicilor fiziologice

Printre tehnicile fiziologice prin care oamenii fac faţă stresului, cele mai importante sunt meditaţia şi odihna. Scopul acestor tehnici este de a ajuta persoanele în combaterea stresului prin relaxare, tehnici cu ajutorul cărora uităm şi de „şef” şi de „manager” şi de „companie”, iar gândurile sunt direcţionate spre alte lucruri şi valori (păstrarea sănătăţii, familiei etc.). Distracţia, jocul şi petrecerea timpului liber în mod creativ, sunt tehnici psihologice specifice pe care omul le realizează fără constrângeri, liber, din proprie voinţă şi plăcere, având ca scop bucuria şi relaxarea. Prin aceste tehnici, persoanele se odihnesc activ, ceea ce contribuie la „eliberarea emoţională şi mentală“, uitând astfel de situaţiile stresante neplăcute, cauzate de natura şi caracterul activităţilor. Prin divertisment fizic (sport) şi spiritual (film, teatru, televiziune), persoanele găsesc în acestea o „ieşire emoţională“ şi o prospeţime, ca o barieră pentru o confruntare mai uşoară cu eventualele situaţii stresante din viitor.

5. Aplicarea tehnicilor cognitive

Această tehnică pleacă de la cunoscuta maximă în care se spune că „Un individ nu poate schimba lumea din jurul nostru, dar poate să-şi schimbe modul în care va reacţiona la ea". Acest lucru înseamnă că oamenii trebuie să gândească diferit când vine vorba de stres, în direcţia de acceptare a unui mod pozitiv de gândire şi de înţelegere, respectiv că nu trebuie să-şi facă prea multe griji şi să se simtă frustraţi de anumite fenomene care nu pot fi schimbate, în special să nu se îngrijoreze pentru „lucruri mici” care contribuie la provocări şi iritări zilnice. Ar trebui creat un „sistem de frânare“ puternic care va atenua sau va ţine sub control reacţiile oamenilor la situaţiile stresante. Aplicarea tehnicilor cognitive este în legătură şi cu nevoia managementului companiei să includă consultanţi externi, experţi în managementul stresului, pentru a educa şi familiariza persoanele cu toate consecinţele dăunătoare ale stresului şi cu modul în care se pot confrunta cu acesta.

Programul de gestionare a stresului trebuie înţeles de managementul organizaţiei ca o prevenire şi un beneficiu general pentru toţi anagajaţii. Gestionarea stresului la locul de muncă ar trebui să fie o activitate permanentă a managerilor, deoarece eventualele absenţe şi fluctuaţii, apărute ca urmare a efectelor diferitor factori de stres, sunt mult mai costisitoare decât programele de prevenire şi educare.

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Translator Cover Letter Example Parts of a Business Letter
6 mituri despre comunicare Compliment to Employee for Work

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 se închide.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te