Ce face community manager?

Community manager este o profesie care a devenit foarte importantă odată cu dezvoltarea rețelelor de socializare. Ce înseamnă, de fapt, afirmația că este o profesie care vă permite să fiți plătiți pentru timpul vostru pe Facebook, Instagram sau Twitter?

Tendința de dezvoltare a rețelelor de socializare și rolul lor tot mai mare în afaceri au dus la apariția unor noi profesii. Întrucât comunicarea cu utilizatorii este unul dintre cele mai importante aspecte ale activității fiecărei companii, funcția de community manager a devenit foarte căutată. Community manager este o persoană responsabilă de comunicarea directă cu utilizatorii, care sunt și potențiali clienți.

Utilizarea internetului ca mijloc de promovare a produselor și serviciilor unei organizații, persoane fizice sau companii are numeroase avantaje. Pe lângă faptul că face posibilă ajungerea la un număr mai mare de potențiali consumatori, necesită și investiții financiare mai mici. Unul dintre actorii principali ai prezentării companiei în sfera digitală este community manager.

Un community manager lucrează la calculator

Principalele responsabilități

Community managementul este definit ca munca cu rețelele de socializare și comunitățile de pe internet. Un community manager creează și implementează strategii de marketing digitale pentru a crea imaginea de brand dorită pe internet.

O strategie de succes de promovare pe rețelele de socializare constă în mai multe segmente. Un community manager este responsabil de toate aceste segmente, iar unele dintre cele mai importante sunt:

  • Comunicarea cu utilizatorii: Cele mai comune canale de comunicare sunt Instagram, Facebook și Twitter, dar se pot folosi și altele în funcție de grupul țintă.
  • Crearea unui plan de marketing digital: Pe baza unor cercetări detaliate, trebuie să se creeze un plan eficient de promovare a brandului pe rețelele de socializare.
  • Editarea profilurilor pe rețelele de socializare: Însuși conținutul pe care un community manager îl creează pentru rețele este divers. În funcție de platformele utilizate, postările vor fi sub formă de fotografii, videoclipuri, text, infografice sau o combinație a acestor elemente. De asemenea, conținutul care va fi găsit pe rețelele de socializare ar trebui să reflecte brandul în sine și tot ceea ce reprezintă.
  • Promovarea brandului: Folosind rețelele de socializare, scopul companiilor este de a-și prezenta brandul cât mai eficient și economic posibil. Cu toate acestea, este important ca promovarea să pară naturală și discretă și să nu fie ca „o altă reclamă”. Trebuie să îi intereseze suficient pe utilizatori, astfel încât aceștia să viziteze profilurile, dar și să distribuie conținutul. Toți utilizatorii interesați sunt și potențiali clienți.
  • Analiza și monitorizarea reacțiilor publicului: Unul dintre cei mai importanți factori care afectează succesul comunicării este cunoașterea grupului țintă căruia i se adresează compania. De aceea este necesar să se facă o analiză de calitate și detaliată a audienței care reprezintă potențialii consumatori. Un plan de promovare a brandului este mai ușor de creat dacă grupul țintă este definit cu precizie. Când vine vorba de urmărirea reacțiilor publicului, trebuie luați în considerare mulți factori. Publicul reacționează și cum reacționează acesta la conținutul postat? Reacțiile sunt pozitive sau negative? Câte like-uri are? De câte ori a fost distribuit conținutul? Care este numărul de clicuri care duc la o conversie (acțiunea dorită de utilizator)?
  • Analiza rețelelor de socializare: Analiza rețelelor de socializare implică monitorizarea unui număr mare de parametri. Pe baza acestei analize, se poate determina momentul optim pentru publicarea postărilor; care conținut provoacă reacții și comentarii pozitive și care negative; dacă și care anunțuri i-au influențat pe utilizatori să cumpere produsul etc.

Internetul este un loc unde fiecare își poate exprima opinia, motiv pentru care este necesar să se familiarizeze cu bazele psihologiei. Pe lângă faptul că trebuie să mențină și să încurajeze loialitatea utilizatorilor obișnuiți, un community manager trebuie să încerce și să influențeze utilizatorii care au o percepție negativă asupra mărcii. Prin urmare, este un job provocator și dinamic, pentru care este necesar să dețină anumite calități.

Principalele caracteristici

Având în vedere că această profesie presupune comunicare directă cu utilizatorii, un community manager, pe lângă cunoștințele tehnice, trebuie să dețină și anumite aptitudini sociale.

Tact și răbdare în comunicare

Utilizatorii nemulțumiți sunt o întâmplare obișnuită, mai ales atunci când brandul se află în stadiile incipiente de dezvoltare. Comunicarea cu ei poate fi o mare provocare pentru un community manager. În astfel de situații, este necesar să fii răbdător și amabil, dar și cu tact. Folosind tehnici de comunicare în sfera online, un community manager vrea să liniștească utilizatorii nemulțumiți, dar și să-i convingă să ofere brandului o a doua șansă.

Dacă administrează contul unei companii, urmăritorii se vor aștepta ca un community manager să știe totul despre produsele acesteia, de la date tehnice la prețuri. Este obligat să furnizeze informații exacte și precise, chiar dacă el însuși nu este expert în domeniul de activitate al firmei pe care o reprezintă. Comunitatea online este foarte specifică și în permanență la curent cu noile tendințe. De asemenea, urmăritorii sunt foarte atașați de lucrurile pe care le iubesc și se așteaptă la fel de la reprezentanții mărcilor lor preferate.

Rețelele de socializare nu au „program de lucru”. În acest sens, utilizatorii se așteaptă la reacții rapide. Un community manager este obligat să răspundă la întrebări și comentarii în cel mai scurt timp. Ca ajutor se folosesc Chatbots, care sunt acolo pentru a răspunde la întrebări în cazul în care managerul lipsește.

Creativitate

Crearea unui conținut interesant și atrăgător, care va face, de asemenea, publicitate unui anumit produs sau serviciu, implică un grad semnificativ de creativitate. În plus, rețelele de socializare impun anumite limitări. De exemplu, Twitter permite 280 de caractere. Exprimarea unei idei într-un spațiu limitat necesită atât creativitate, cât și ingeniozitate.

De asemenea, fiecare postare trebuie să fie interesantă și atractivă pentru a ieși în evidență printre altele care promovează același produs sau similar. În același timp, nu este de dorit ca acesta să fie intruziv. Prin urmare, conținutul publicat pe rețelele de socializare trebuie să fie original, dar să respecte și regulile marketingului digital.

Un community manager dezvoltă strategia împreună cu echipa de marketing

Cunoștințe tehnice necesare

Pe lângă abilitățile de comunicare și creativitate, este nevoie de cunoașterea programelor care sunt necesare pentru managementul calității rețelelor de socializare. Printre altele, acestea sunt instrumente folosite pentru analitică, planificarea postărilor și editarea fotografiilor.

Lucrul cu instrumente care facilitează crearea de conținut: Postarea de conținut pe rețelele de socializare ar trebui să fie planificată și direcționată. Pentru fiecare rețea de socializare importantă, puteți găsi instrumente care vă vor ușura automatizarea postărilor și administrarea contului.

  • Programe precum Brandwatch, Loomly, Sendible și AgoraPulse sunt utile în crearea unui plan de postare.
  • Instagram Desktop Messenger oferă posibilitatea de a conversa de pe un computer.
  • Gramblr vă permite să postați fotografii pe Instagram direct de pe computer.

Cunoștințe din WordPress (sau alt CMS): WordPress sau o altă platformă CMS este folosită pentru editarea site-urilor web. Majoritatea companiilor care au rețele de socializare au și propriile site-uri către care redirecționează utilizatorii (pentru sondaje, înscrieri pe liste de corespondență etc.). De aceea, pe lângă lucrul cu rețelele de socializare, trebuie să vă familiarizați cu elementele de bază ale editării web, adică editarea site-urilor web.

Lucru în programe de editare a materialelor video și a fotografiilor: Nu este necesar ca un community manager să fie un expert pentru a lucra în aceste programe, dar este necesar să cunoască elementele de bază. Pentru editarea sunetului și a imaginii, veți folosi în principal programe din pachetul Adobe CC: Illustrator, InDesign, Premiere și Photoshop.

Cunoașterea instrumentelor pentru analitica Google: Instrumentele adecvate vă permit să monitorizați eficiența muncii voastre pe rețelele de socializare. Compania Google a creat programul Google Analytics, care este foarte potrivit pentru monitorizarea rezultatelor obținute.

Acest program vă oferă informații despre câți utilizatori au venit, din ce rețea de socializare, cât timp au stat și dacă au întreprins acțiunea dorită.

Cunoașterea programelor de lucru în echipă: Un community manager face, de obicei, parte dintr-o echipă mai largă. Când lucrați pentru un client, creați o strategie în acord cu acesta. Există și posibilitatea muncii independente, dar coordonarea tuturor sarcinilor este o mare provocare pentru un individ.

Un community manager face parte din echipa de marketing, motiv pentru care este mereu în contact cu designeri web, programatori, copywriteri și designeri grafici.

Cooperarea de succes cu echipa de marketing necesită o anumită coordonare. Pentru asta se folosesc programe precum Slack, Chanty, Microsoft Teams, Hive, Asana, AirTable etc. Aceste programe pot fi folosite pentru a atribui sarcini, pentru a stabili termene-limită, pentru a programa întâlniri, pentru a informa membrii echipei despre progresul proiectului etc.

Care sunt responsabilitățile unui community manager, dar ale unui social manager?

Community manager (CM) și Social Media Manager (SMM) sunt două poziții care au responsabilități similare, motiv pentru care sunt adesea combinate într-un singur loc de muncă. Cu toate acestea, există câteva diferențe cheie:

  • SMM creează un plan de comunicare pe rețelele de socializare, gestionează bugetul și face alegerea corectă a instrumentelor pe care CM le va folosi;
  • CM implementează strategia concepută de SMM și, de asemenea, comunică direct cu publicul.

În practică, se întâmplă adesea ca, din cauza volumului de muncă și a structurii echipei, aceste două poziții să fie combinate într-una singură. Desigur, scopul este comun și presupune creșterea prezenței brandului pe internet și promovarea acestuia.

Telefon cu rețele de socializare afișate pe ecran

Posibilitate de angajare

Ca în majoritatea profesiilor de astăzi, un community manager are opțiunea de a lucra independent sau de a se angaja la departamentul de marketing al unei companii și de a lucra într-o agenție de marketing.

De voi depinde unde veți lucra, de dorințele și posibilitățile voastre. Munca freelance oferă mai multă flexibilitate, dar munca într-o companie are și avantajele sale.

Munca în companie este asigurată de o echipă de colaboratori pe care un community manager se poate baza sau de la care poate cere ajutor. Având în vedere că echipele sunt compuse, în cea mai mare parte, din angajați mai experimentați și începători, lucrul cu colegii seniori permite o pregătire mai rapidă și o practică mai bună.

Cum devii comunity manager?

Cursurile și pregătirea pot fi întotdeauna un prim pas adecvat către acest job. Cu toate acestea, trebuie avut în vedere faptul că rețelele de socializare se schimbă și se îmbunătățesc constant, motiv pentru care este important să alegeți instituții care au profesioniști din domeniul marketingului digital pentru educație. Astfel vei dobândi cunoștințe direct de la experții care și-au dedicat cariera afacerilor online.

Cunoașterea principiilor muncii și activitatea pe rețelele de socializare nu sunt suficiente pentru o carieră de succes. Ca în cazul altor profesii, este nevoie de studiu și perfecționare.

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 se închide.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te