Cum să asiguraţi munca eficientă în echipă?

Cu siguranţă aţi auzit de mai multe ori că un grup nu face o echipă, dar că fiecare echipă este un grup. Echipa este alcătuită dintr-un grup de oameni care lucrează împreună pentru atingerea aceluiaşi obiectiv, în aşa fel încât fiecare individ îndeplineşte sarcinile de lucru alocate. Pentru a coordona cu succes diferite sarcini pe care le îndeplineşte fiecare membru al echipei, trebuie asigurată o muncă eficientă în echipă.

Ce presupune munca în echipă?

Munca în echipă este o activitate în care un grup de oameni colaborează împreună pentru a găsi cele mai bune modalităţi de atingere a unui obiectiv comun şi de obţinere a celor mai bune rezultate posibile.

Pentru o muncă eficientă în echipă, trebuie:

  • să asiguraţi spaţiul necesar, resursele tehnice şi financiare necesare pentru funcţionarea echipei,
  • să instruiţi membrii echipei pentru sarcinile stabilite, deoarece o echipă instruită şi motivată înseamnă o echipă de succes,
  • să alocaţi roluri, sarcini şi responsabilităţi fiecărui membru al echipei, dar acceptarea rolurilor trebuie să se facă pe bază voluntară,
  • să stabiliţi standarde şi reguli de conduită şi asiguraţi-vă că toţi membrii echipei sunt familiarizați cu acestea,
  • să stabiliţi criteriile de evaluare a rezultatelor obţinute şi a modului de recompensare,
  • să atribuiţi sarcini fiecărui individ în funcţie de competenţele sale profesionale,
  • să monitorizaţi permanent activitatea fiecărui membru al echipei şi atribuiţi-le treptat sarcini mai complexe,
  • să faceți publice rezultatele obţinute, care reprezintă o modalitate de motivaţie suplimentară,
  • să recompensaţi şi să sărbătoriţi fiecare succes al echipei,
  • să programaţi în mod regulat atât şedinţe formale, cât şi informale. Nu excludeţi posibilitatea de întâlniri telefonice, folosiţi computerele şi e-mail-ul.

Pentru asigurarea muncii eficiente în cadrul echipei, liderul echipei trebuie:

  • să definească strategia şi programul de lucru în colaborare cu toţi membrii echipei,
  • să stabilească, consultându-se cu toţi colaboratorii, regulile de bază de conduită şi să le facă clare şi vizibile,
  • să stabilească un sistem de monitorizare, evaluare şi măsurare a rezultatelor, precum şi o modalitate de premiere,
  • să evidenţieze public beneficiile pe care le vor avea membrii echipei, deoarece au acceptat să participe la proiect,
  • să monitorizeze succesul fiecărui membru al echipei,
  • să programeze cu regularitate întâlniri/şedinţe pentru a menţine entuziasmul membrilor echipei,
  • să promoveze „spontaneitatea organizată", adică să aibă măsura potrivită pentru intervenţii în munca în echipă.

sfaturi pentru muncă de succes în echipă

Pentru ca echipa să aibă succes, este nevoie de încredere în rândul membrilor. Pentru a construi încrederea între membrii echipei, liderul echipei trebuie să fie în permanentă comunicare cu toţi membrii echipei, să-i informeze şi să le respecte opiniile. Ar trebui să sprijine membrii echipei - ideile, munca, efortul, să-i încurajeze şi să le respecte posibilităţile. Liderul trebuie să fie sincer, cinstit şi corect, să fie consecvent şi competent pentru activităţile prevăzute.

Liderul construieşte încredere între membrii echipei în următoarele moduri:

  • discută cu membrii echipei, îi informează bine şi le respectă opiniile,
  • sprijină membrii echipei - ideile, munca, efortul lor; îi încurajează şi îi motivează,
  • respectă posibilităţile membrilor echipei – înţelege şi deleagă autoritatea,
  • este corect, sincer, cinstit şi onest,
  • este consistent – se ţine de cuvânt şi de promisiunile date chiar şi în detrimentul său,
  • demonstrează competenţe – este harnic, îi place să muncească, învaţă continuu şi îşi îmbunătăţeşte cunoştinţele şi competenţele.  

 

Stereotipuri privind munca în echipă

Deşi munca în echipă este baza fiecărei organizări bune, există şi anumite stereotipuri legate de munca în echipă.

1. Echipele sunt întotdeauna o soluţie bună

Echipele sunt uneori o risipă de timp preţios, atât pentru membrii echipei, cât şi pentru managerii lor. Uneori este mai uşor a delega sarcini persoanelor. De exemplu, activităţile de rutină şi cele care necesită o reacţie rapidă, nu sunt potrivite pentru munca în echipă, ci pentru munca individuală.

2. Echipele trebuie să ia întotdeauna decizii prin consens

Membrii echipelor care au toate informaţiile necesare, trebuie uneori să ia singuri decizii importante. Acest lucru economiseşte timp, dar păstrează şi credibilitatea deciziilor individuale din cadrul echipelor.

3. În echipă nu există pronumele personal EU

Experţii de elită care se adună pentru proiecte strategice pot fi individuali tipici, cu un ego puternic, care nu-și ascultă deloc şefii, adică managerii de proiect (fenomenul muncii în echipă, cunoscut ca sindomul Apollo).

4. Trebuie să vă înţelegeţi întotdeauna bine cu membrii echipei

Una dintre concepţiile greşite despre echipe este că fiecare membru al echipei gândeşte la fel şi că toţi membrii funcţionează perfect împreună. În practică, rareori putem întâlni o echipă în care toate persoanele din cadrul ei gândesc la fel. Acest lucru necesită timp, toleranţă, team building. Totuşi, dezacordurile creative pot fi destul de constructive, cum spune proverbul: „Două capete sunt mai bune decât unul singur".

5. Membrii individuali ai echipei nu sunt responsabili pentru calitatea muncii în echipă

Există şi mitul potrivit căruia competenţele echipei de muncă pot fi deseori mascate de aşa-numiţii „free-rideri", adică de persoane incompetente care pot pune în pericol rezultatele întregii echipe. Teoria aşa-numitei leneviri sociale explică fenomenul în care oamenii nu muncesc atât de mult în grupuri, aşa cum fac acest lucru când muncesc individual. Lenevirea socială se întâmplă deoarece persoanele în cadrul grupurilor nu simt legătura dintre efortul depus de ei şi rezultatul final al evenimentului atât de direct precum o simt persoanele care muncesc individual.

6. Managerii şi consultanţii sunt responsabili pentru team building

Membrii echipei trebuie să înveţe să comunice independent, deoarece managerii şi consultanţii nu sunt în mod constant cu ei. Ceea ce se învaţă în activităţile de echipă sub îndrumarea instructorilor, ar trebui să se poată aplica şi când aceştia nu se află în cadrul echipei.

7. Competenţele membrilor echipei sunt mai importante decât motivaţia lor

Uneori, membrii cu cea mai mare experienţă şi expertiză pot fi un factor extrem de demotivant. Ei ştiu deseori să fie intoleranţi şi aroganţi, subestimând ceilalţi membri ai echipei şi creând o atmosferă stresantă. Motivaţia, energia, optimismul şi entuziasmul sunt forţe motrice care pot ridica echipa dintr-o situaţie fără speranţă, dându-i forţă şi motivaţie atunci când predomină oboseala şi intoleranţa. Membrii profesionişti din cadrul echipei doar îşi îndeplinesc sarcinile, în timp ce membrii echipei cu nivel ridicat de angajament sunt capabili să improvizeze pentru a găsi cea mai bună soluţie.

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Motivarea, performanţele şi premierea angajaţilor Gestionarea timpului
4 etape de dezvoltare a echipei Cum să utilizați modelul CPA pentru extinderea rețelei de parteneri?

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te