Unele dintre aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile noastre. Alte cookie-uri, inclusiv cele ale unor terțe părți, nu sunt indispensabile, dar fără ele, acest site web nu poate funcționa la calitatea perfectă, obișnuită; În plus, conținutul fără aceste cookie-uri nu poate fi personalizat în funcție de nevoile dvs. Făcând clic pe „de acord” sau prin utilizarea ulterioară a site-ului, sunteți de acord cu setarea cookie-urilor. Aici puteți găsi mai multe informații despre politica noastră privind cookie-urile. Mai multe informații
4 etape de dezvoltare a echipei
Dezvoltarea echipei se desfășoară prin intermediul a patru etape. Citiți în continuare care sunt etapele de dezvoltare:
1. Etapa de formare – formarea echipei
Formarea echipei reprezintă prima etapă, atunci are loc constituirea grupului în preajma căruia comportamentul este acceptabil și oferă rezultate.
Membrii sunt pentru prima dată împreună, sunt încântați și simt nesiguranță, dar și mândrie, că sunt parte a echipei.
Membrii echipei se identifică reciproc și din rolurile profesionale, individuale se transformă în roluri noi - rolul de membrii ai echipei. Ei practic trebuie să învețe noi roluri și reguli de comportament în grup.
În această etapă, rolul cheie îl deține liderul echipei, astfel încât dezvoltă comunicări intensive cu privire la obligațiile și stabilirea sarcinilor. Minimizează dificultățile inițiale și întrerupe „subiectele tabu".
În prima fază, structura echipei este slabă, dar pe parcurs se întărește și devine din ce în ce mai omogenă.
2. Etapa de criză
În urma etapei în care se desfășoară formarea echipei, urmează cea de-a doua etapă, cunoscută sub numele de etapa de criză, care se caracterizează, în primul rând, prin dovedirea participanților, suspiciunea în obiective, urcușuri și coborâșuri în principiile morale, agresiune și autodeterminare.
În această etapă apar tensiuni între membrii echipei. Se ajunge la o întârziere în dinamica execuției serviciilor, apar acuzații și se creează coaliții și grupuri neoficiale. Întreaga echipă a fost afectată de criză, iar simptomele acesteia sunt următoarele:
- rezistență la soluții noi,
- scăderea principiilor morale și a motivației,
- apare scepticism în privința abilităților, că membrii echipei și liderul îndeplinesc sarcinile stabilite,
- reacție accentuată și majorarea agresivității în rolurile noi,
- lipsa de responsabilitate.
Pentru a conduce echipa și a răspunde provocărilor apărute, liderul echipei trebuie să preia următoarele măsuri:
- stabilește o întâlnire, definește ordinea de zi și ține cont strict de acest lucru,
- direcționează discuția spre tema întâlnirii și nu permite „ieșirea" din afara agendei,
- evită conflictele și își menține emoțiile sub control,
- în mod profesional conduce întâlnirea, respectă punctele de pe ordinea de zi și nu permite membrilor echipei să întrerupă discursul celuilalt,
- permite replici,
- stă în fața tablei, astfel încât toți membrii să îl audă, să îl vadă și să îl înțeleagă bine,
- evidențiază aspectul pozitiv al întâlnirii și viziunea proprie asupra conducerii echipei.
În acest mod, liderul ajută echipa să depășească și să iasă din criză. Echipa este mai puternică și mai capabilă. Se stabilește o atmosferă de încredere, înțelegere și se respectă ideile liderului. Membrii încep să se gândească împreună, nu individual. Problemele comune devin personale, echipa iese din criză și intră în etapa următoare.
3. Etapa de normalizare
Cea de-a treia etapă reprezintă etapa de normalizare, când se asortează diferențele reciproce și se rezolvă conflictele din etapa de criză. Între membrii echipei se întărește colaborarea și se acceptă normele de comportament stabilite. Toți participă în mod egal la proces.
Echipa câștigă putere și seriozitate, definește profilul și identitatea și își construiește propriul stil de lucru.
Se simte o colaborare reciprocă și se muncește conform dinamicii sarcinilor stabilite. Se ajunge la o armonie mai mare și spirit competitiv în ceea ce privește loialitatea față de echipă și asumarea responsabilităților.
Apare un sentiment de progres, se întărește disciplina echipei, crește coeziunea grupului și se dezvoltă spiritul solidarității în echipă. Echipa se pune pe „picioare" și începe să funcționeze precum un „ceas". Fiecare membru atinge rolurile și sarcinile acordate, se crează condiții pentru a se intra în etapa de creare și efectivitate.
4. Etapa de creare
Etapa finală reprezintă etapa de creare. Se mai numește și etapa de efectivitate completă.
În această etapă se ajunge la transferarea, de la etapa care se referă la dezvoltarea echipei, la utilizarea structurii grupului, pentru a se îndeplini sarcina.
Echipa se află în apogeul activității de lucru și este pregătită pentru a atinge obiectivele pentru care a fost formată. O mare integrare este prezentă la funcționarea echipei. Echipa este pregătită pentru cele mai complexe sarcini. Motivația este în creștere. Se stabilesc coordonatele complete cu întreaga organizație.
Toate legăturile din echipă funcționează bine și sunt conectate reciproc.
Liderul echipei, în final, poate respira și simți sentimentul de satisfacție, dar în niciun caz nu se poate relaxa, pentru că echipa poate cădea ciclic în criză. Liderul trebuie să fie întotdeauna conștient de pericol și să fie pregătit să răspundă la orice provocare.
Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.
Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.
Înscrie-te